Gå til innhold

Blir ikke så lett solbrent, men...

Anbefalte innlegg

Jeg har syklet mye ute de siste dagene, kanskje 2-3 timer pr dag, noen av dagene når sola er på sitt høyeste.

Antrekket er kortbukser og hvit T-skjorte (om ettermiddagen, bar overkropp), jeg har i og for seg helt glemt å tenke på sola, siden jeg ikke så lett blir solbrent. (Har ikke blitt solbrent denne uka)

Jeg tar ikke solarium resten av året, jobber heller ikke utendørs er sjelden i syden og er ganske blek i huden. Pga. fet hud og mye kviser er jeg tidligere blitt anbefalt rikelig soleksponering av kosmetolog.

Spørsmålet er ganske enkelt altså: Trenger jeg å bruke solkrem disse få varme sommerukene så lenge jeg ikke så lett blir solbrent og så lenge jeg ellers er tilbakeholden med soleksponeringen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31181-blir-ikke-s%C3%A5-lett-solbrent-men/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Solbrenthet og antall soltimer er de faktorene som betyr mest for risikoen for å bli rammet av hudkreft. De samme faktorene påskyner også hudens aldringsprosess.

Jeg synes at du bør ta på en krem med faktor 5-10 når huden din er ubeskyttet midt på dagen evt. i kombinasjon med t-skjorte. Den lille "jobben" det er å beskytte seg, er vel anvendt tid. I ansiktet kan du - hvis du er plaget av kviser og opplever bedring etter opphold i solen være noe mer liberal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...