Gå til innhold

Drukket alkohol i de to første fosterukene

Anbefalte innlegg

Gjest Jente ca 30+

Hei Jeg er en kvinne tidlig i 30 årene. Jeg er gravid i 7 uke. Jeg hadde ingen anelse om at jeg var gravid før mensen uteble og jeg testet meg i uke 4,5. I perioden uke 2-4 var jeg i utlandet og drakk alkohol hver dag. I gjennomsnitt 2-3 glass vin til maten, samt 3 dager hvor jeg hadde ca 4-5 enheter. På bakgrunn av dette vurderer jeg nå abort. I kampanjen til Helsedirektoratet sies det følgende: ny forskning viser at selv små doser kan være skadelig. Drikker du alkohol mens du er gravid får barnet samme promille som deg! For å kunne ta en endelig avgjørelse mht abort trenger jeg mer informasjon om bakgrunn for ”selv små doser” og ”kan være skadelig”. Jeg håper dere kan hjelpe meg. 1. Hvor sannsynelig er det at fosteret har tatt skade av mitt alkohol forbruk i de 2 første fosterukene? Jeg er her interessert i statistisk fakta, samt hvilken forskning dataene stammer fra. 2.Hvis sannsynelig for skader, hvilke skader er det snakk om, og er det forskjell i sannsynelighetsgraden? 3. Hva er et risikofylt alkoholnivå mht skader på fosteret? 4.I de to første fosterukene (svangerskapsuke 2-4) får etter hva jeg har forstått, ikke fosteret næring direkte fra mitt blod, men fra en ”næringsplomme”. Betyr dette at risikoen for skader er mindre, enn når næring fra morkaken er etablert? I så fall, hva er risikoen? 5. Hvilken forsking er gjort på moderat alkohol forbruk på de 2 første ukene av fosterets levetid, og hva er resultatet? Som dere ser trenger jeg fakta for å kunne bli beroliget. Rådene om totalt avhold, ellers risiko for skade i Rapporten Alkohol og Gravidiet til Helse og Sosial direktoratet omhandler slik jeg forstår den mest alkoholbruk gjennom hele svangerskapet, samt kraftige helgefester, ikke moderat bruk i de 2 første ukene. Jeg trenger derfor konkret fakta om min situasjon. Jeg ser derfor frem til ærlig tilbakemelding fra dere på spørsmålene mine, og takker så mye på forhånd!!

Fortsetter under...

Gjest Adrianne79

Huff, jeg synes det er så trist at alkoholrådene fra helsedirektoratet fører til at folk føler de må ta abort. Rådene er jo til folk som planlegger graviditet. Når man ikke vet at man er gravid, kan man heller ikke ta forhåndsregler. Veldig mange drikker alkohol før man vet at man er gravid. Jeg kjenner mange, og de har alle født sunne og friske barn. Det er forsket lite på alkoholens virkning de to første ukene, men man anbefaler avholdenhet fordi man ikke vet.

Jeg har prøvd å få barn i lang tid, og jeg må innrømme at da jeg hadde prøvd i halvannet år uten resultater, så koste jeg meg med vin og øl også etter EL.

Jeg råder deg til å IKKE ta abort på bakgrunn av at du har drukket alkohol, og hvis disse tankene bekymrer deg så masse som du gir inntrykk av, så kontakt legen din for å drøfte det og forhåpentligvis bli beroliget.

Lykke til!

Gjest mallet

Det er lite eller ingen forskning som er gjort på akkurat denne sammenhengen, og Helsedirektoratets kampanje er gjort etter føre-var-prinsippet, at man må være forsiktig fordi man ikke vet. Personlig synes jeg Helsedirektoratet har gått altfor hardt ut i denne kampanjen.

Mange, mange mange kvinner drikker alkohol før de vet de er gravide. Dersom det virkelig var en stor risiko for alvorlig påvirkning de første ukene, så ville det antakelig vært født langt flere alkoholskadde barn enn det faktisk blir. For ikke å snakke om foreldregenerasjonen vår, som gjerne drakk et glass vin selv om de var gravide, for slik var anbefalingene da. Hvis det virkelig var så stor fare forbundet med alkohol i graviditeten, så ville vel halve vår generasjon vært alkoholskadde.

Jeg mener selvsagt at man bør slutte å drikke alkohol når man oppdager at man er gravid. Men det er overhodet ingen grunn til å ta abort selv om man har drukket i løpet av de første ukene.

Som eksempel kan jeg fortelle at jeg selv var på julebord med godt inntak av alkohol uten å ane at jeg var gravid i ca. fjerde uke. Resultatet av den graviditeten er i dag en frisk, intelligent og veltilpasset jente :)

Så gratulerer, og lykke til med graviditeten!

Ta det med ro og nyt graviditeten! Det skal nok mer til for at den lille skal bli alvorlig skadet. Jeg har bare truffet ett alkoholskadet barn i løpet av min karriere som lærer, og da var moren alkoholiker fra mange år tilbake + pillemisbruk osv.osv. Barnet var litt langsomt i tankegangen, men verdens elskeligste.:-). Det er bare promillers sjanse for at noe galt skal skje. Bare vær litt edruelig heretter du, så går det bra. Lykke til!

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke gi deg de opplysninger du ønsker for det foreligger ikke forskning som direkte gir svar. Da måtte man studere et meget stort antall gravide og gi den ene gruppe alkohol og den andre en alkoholfri drikk som hadde samme smak og virkning, og det lar seg ikke gjøre. Man har i stedet gjort dyreforsøk, men i hvor stor grad de kan overføres til mennesket, vet man ikke. Man kan også gjøre store befolkningsundersøkelse og se på hjernefunksjon med mer til småbarn og relatere det til mors alkoholinntak, men slik studie har stor usikkerhet fordi det kommer andre forhold inn som sosiale forhold, røking, kosthold osv.

Jeg vil derfor si det på en annen måte. Jeg lærte på doktorskolen (på 1960-tallet) ikke noe om alkoholskader og nesten alle drakk i graviditeten, ikke mye og ikke daglig, men kanskje en halv til en flaske vin i uken eller tilsvarende mengde øl. Den danske sundshedsstyrelse ’tillot’ tidligere at gravide kunne drikke opp til to glass vin om dagen, men siden ca 2000 anbefaler de total avholdenhet. Det samme gjøres i Norge fordi man ikke kjenner grensen for det som er skadelig og da er det best å avstå, noe som faller lett for langt de fleste gravide (i motsetning til røykeslutt). Alkoholinntak er ikke abortgrunn. Du er tilsynelatende godt over 30 år, og jo eldre du blir dess vanskeligere er det å bli gravid og jo større risiko er det for abort og misdannelser. Det anser jeg som større risiko enn den mengde alkohol du har inntatt. De barn som ble født i siste del av forrige århundre av mødre med alkohol-inntak (som ofte var som ditt gjennom hele svangerskapet), ble det bra folk ut av. Så jeg synes du skal slappe av og leve fornuftig i resten av svangerskapet og glede deg over graviditeten. Du spiser folat?

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS dette svar ble ikke så vitenskapelig som du ønsket, men litt ’sund logikk’. Her kan du få mer informasjon: http://www.sst.dk/publ/publ1999/alkgrav/clean.htm

Jeg ser at du har fått mange svar. Jeg vil bare legge til at navlestrengen ikke er ferdig utviklet før i uke 6. Dvs. at fosteret (embryo) lever av næringen i egget den aller første tiden. De mest sårbare ukene er uke 6-12. Det er ingen grunn til å ta avbort pga. litt vin i uke 3-4! Ta folat og kos deg med svangerskapet :o)

Gjest Jente ca 30+

Jeg kan ikke gi deg de opplysninger du ønsker for det foreligger ikke forskning som direkte gir svar. Da måtte man studere et meget stort antall gravide og gi den ene gruppe alkohol og den andre en alkoholfri drikk som hadde samme smak og virkning, og det lar seg ikke gjøre. Man har i stedet gjort dyreforsøk, men i hvor stor grad de kan overføres til mennesket, vet man ikke. Man kan også gjøre store befolkningsundersøkelse og se på hjernefunksjon med mer til småbarn og relatere det til mors alkoholinntak, men slik studie har stor usikkerhet fordi det kommer andre forhold inn som sosiale forhold, røking, kosthold osv.

Jeg vil derfor si det på en annen måte. Jeg lærte på doktorskolen (på 1960-tallet) ikke noe om alkoholskader og nesten alle drakk i graviditeten, ikke mye og ikke daglig, men kanskje en halv til en flaske vin i uken eller tilsvarende mengde øl. Den danske sundshedsstyrelse ’tillot’ tidligere at gravide kunne drikke opp til to glass vin om dagen, men siden ca 2000 anbefaler de total avholdenhet. Det samme gjøres i Norge fordi man ikke kjenner grensen for det som er skadelig og da er det best å avstå, noe som faller lett for langt de fleste gravide (i motsetning til røykeslutt). Alkoholinntak er ikke abortgrunn. Du er tilsynelatende godt over 30 år, og jo eldre du blir dess vanskeligere er det å bli gravid og jo større risiko er det for abort og misdannelser. Det anser jeg som større risiko enn den mengde alkohol du har inntatt. De barn som ble født i siste del av forrige århundre av mødre med alkohol-inntak (som ofte var som ditt gjennom hele svangerskapet), ble det bra folk ut av. Så jeg synes du skal slappe av og leve fornuftig i resten av svangerskapet og glede deg over graviditeten. Du spiser folat?

PS dette svar ble ikke så vitenskapelig som du ønsket, men litt ’sund logikk’. Her kan du få mer informasjon: http://www.sst.dk/publ/publ1999/alkgrav/clean.htm

Hei, og takk for svar.

Jeg spiser folat, og kan betrygge med at jeg ikke kommer til å drikke alkohol i resten av svangerskapet. Og jeg er tidlig i 30 årene, så jeg har mange år igjen:)

Men jeg blir forvirret av den informasjonen jeg får fra helsepersonell (har også snakket med min gynokolog i dag). Mens staten sier høyt og tydelig: selv små doser kan være skadelig, sier helsepersonell, konsekvent: "Det går nok bra".

For meg som er opptatt av korrekthet og fakta, blir det missmatch. Hvis helsepersonellet har rett, hvordan kan staten -gjennom Helsedirektoratet tillate seg å skremme vettet av de 70-80% som har drukket i første del av svangerskapet, eller tatt et glass i ny og ne, dersom det ikke er holdepunkter for at dette kan være skadelig?

-Og hvis det er staten som har rett, hvordan kan helsepersonellet betrygge og da la de gravide med de fremtidige skadede barna betale prisen?

Slik jeg har forstått det, har staten et "føre var" prinsipp. Det er forsåvidt godt, men når det medfører at de 70-80% som har hatt ett glass eller to tidlig i graviditeten, blir skremt og bekymret, vil jeg si at kampanjen ikke er bra. Jeg føler meg rett og slett lurt. Og hvis jeg føler meg lurt, mister jeg troverdighet til avsender. Jeg vil gjerne ha informasjon, men den må være riktig!

I svaret til meg, ble det ikke kommentert hvor fosteret for næring fra i de 2 første ukene, før morkakeforbindelsen er opprettet, og om alkohol-overførselen i denne perioden er lavere enn via morkaken. Vet du noe om dette? Jeg håper i såfall at du kan skrive et par ord om dette:)

Du må ikke finne på å ta abort ut fra et såpass moderat forbruk så tidlig. Det hadde gått maaange alkoholskadde mennesker rundt dersom risikoen var høy i disse tilfellene.

Jeg har vært gravid tre ganger. Første gangen var jeg på julebord før jeg oppdaget det, siste gangen var jeg på utenlandsferie i samme periode. Begge disse gangene drakk jeg vin, og begge ungene er svært friske og normale.

Ved graviditet nr. to oppdaget jeg det rett _før_ en utenlandsferie og var derfor helt avholds. Det svangerskapet endte med spontanabort.

Dette beviser selvsagt ingenting, men jeg synes ikke du skal være altfor bekymret. Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Hei, og takk for svar.

Jeg spiser folat, og kan betrygge med at jeg ikke kommer til å drikke alkohol i resten av svangerskapet. Og jeg er tidlig i 30 årene, så jeg har mange år igjen:)

Men jeg blir forvirret av den informasjonen jeg får fra helsepersonell (har også snakket med min gynokolog i dag). Mens staten sier høyt og tydelig: selv små doser kan være skadelig, sier helsepersonell, konsekvent: "Det går nok bra".

For meg som er opptatt av korrekthet og fakta, blir det missmatch. Hvis helsepersonellet har rett, hvordan kan staten -gjennom Helsedirektoratet tillate seg å skremme vettet av de 70-80% som har drukket i første del av svangerskapet, eller tatt et glass i ny og ne, dersom det ikke er holdepunkter for at dette kan være skadelig?

-Og hvis det er staten som har rett, hvordan kan helsepersonellet betrygge og da la de gravide med de fremtidige skadede barna betale prisen?

Slik jeg har forstått det, har staten et "føre var" prinsipp. Det er forsåvidt godt, men når det medfører at de 70-80% som har hatt ett glass eller to tidlig i graviditeten, blir skremt og bekymret, vil jeg si at kampanjen ikke er bra. Jeg føler meg rett og slett lurt. Og hvis jeg føler meg lurt, mister jeg troverdighet til avsender. Jeg vil gjerne ha informasjon, men den må være riktig!

I svaret til meg, ble det ikke kommentert hvor fosteret for næring fra i de 2 første ukene, før morkakeforbindelsen er opprettet, og om alkohol-overførselen i denne perioden er lavere enn via morkaken. Vet du noe om dette? Jeg håper i såfall at du kan skrive et par ord om dette:)

For å svare på det siste, så er det korrekt at det først kommer blodforbindelse i uke 5 (altså fem uker etter siste menstruasjon). Før den tid ernæres embryoet fra det omliggende vev/vevsvæsker. Om det finnes alkohol i dette området og evt i hvilken konsentrasjon, kjenner man ikke, men det er sannsynlig at alkohol siver ut. Jeg kan tilføye at det norske gynekologiske miljø har reagert meget sterkt på brosjyren som er utsendt av Helsetilsynet fordi det er vi gynekologer som må informere kvinner som er usikre. Vi er helt enige i at kampanjen eller opplysningen er for unyansert. Det kommer debatt om det til høsten.

I mangel av konkret viten (vitenskap) bruker vi sunn fornuft og erfaring.

Med hensyn til å ha ’mange år igjen’ for graviditet, så er det en sannhet med modifikasjon. Den månedlige sjanse for å bli gravid og gå frem til fødsel er hos en kvinne på 20 år 34 %, ved 30 år 17 % og ved 40 år 6 %.

PS jeg får ikke automatisk informasjon om slike tilleggsspørsmål, men jeg oppdaget det tilfeldig, derfor har det tatt litt tid før svar

• 2 uker senere...

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Tar ikke selvkritikk på alkoholkampanje

Til informasjon:

Fra Dagens Medisin 22.8.08

Helsedirektoratet tar ikke selvkritikk på alkoholkampanjen rettet mot gravide – dette til tross for at Norsk gynekologisk forening melder om bekymrede svangre som vurderer abort etter et glass øl.

• 15 år senere...
Gravid kvinne 33

Hei, 

Jeg kom nylig over denne tråden, og er i akkurat samme situasjon som du var i 2008, og har akkurat de samme spørsmålene og bekymringene. Jeg blir helt forvirret og redd av all den misvisende og motsigende informasjonen som står der ute. Vi har prøvd i et halvt år etter en MA, og noen måneder har jeg vært totalt avholds mellom EL og menstrasjon, men det har heller ikke føltes helt riktig å leve som en gravid, når man ikke er det og mensen kommer. Jeg gjorde derfor ikke det denne gangen, men har heller moderert inntaket. På juleaften drakk jeg kun ett glass rødvin gjennom hele kvelden, som jeg brukte mange timer på. Forventet mens var 1/1, og nyttårshelgen var jeg på en hyttetur med noen venner. Jeg drakk noen glass den 30/12, rundt 4 små glass gjennom hele kvelden. Dette var veldig små glass, gamle krystallglass som ikke fylte mye. Jeg kjente mensensmerter på morningen den 30 som jeg pleier, og var overbevist om at det var mensen som var på vei. Men så tok jeg en test morningen 31/12, og da dukket det opp en liten, men veldig svak strek. Det at jeg drakk den kvelden er nå noe som bekymrer meg.. Derfor lurer jeg veldig på hvordan det har gått med deg, om om du endte med å få noen flere svar etterhvert. 

Takker på forhånd!

Gravid kvinne 33 skrev (28 minutter siden):

Jeg kom nylig over denne tråden, og er i akkurat samme situasjon som du var i 2008, og har akkurat de samme spørsmålene og bekymringene.

Det er lite sannsynlig at du får svar fra en trådstarter som var innom her i 2008 for å stille fagpersonen et spørsmål. Det er ingen gynekolog her lenger, dessverre.

Men les gjennom disse trådene, som har liknende tema (riktignok med svar fra bare vanlige brukere):

https://forum.doktoronline.no/topic/475057-gravid-og-drukket-alkohol/#comments

https://forum.doktoronline.no/topic/475267-gravid-med-mye-angst-og-bekymring/#comments

Jeg håper du klarer å legge bort bekymringene og fokusere på svangerskapet. Hvis så lite alkohol som du drakk, hadde fått store konsekvenser for fosteret, hadde verden hatt mange flere innbyggere med alvorlige skader. Det kommer til å oppstå maaange situasjoner i årene som kommer, der gener, flaks, uflaks og omstendigheter du ikke får gjort noe med. er langt viktigere for barnet ditt enn de tingene du selv kan påvirke. 

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...