Gå til innhold

Gravid og drukket alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vet det finnes utallige innlegg om dette, men jeg er fortsatt så urolig. Jeg har blitt gravid i sommer og da var det jo ferie og drikking (ingen fest så ingen fyll). Etter at jeg fant ut at jeg var gravid (uke 5) har jeg vært full av angst og klarer ikke å slippe frykten om at jeg har skadet barnet. Har siden jeg fant det ut gått frem og tilbake med tanken om abort fordi jeg ikke klarer å ha samvittigheten om noe skulle være galt med barnet. Jeg er i 30-årene og vi tenkte å begynne å prøve etterhvert, og nå føler jeg at jeg har ødelagt et foster som kunne fått en god start. Jeg vet det høres frustrerende ut å ta abort for så å prøve på ny uten alkohol inne i bilde,men det er helt forferdelig å gå å være så redd og gråte hver eneste dag i frykt. Har forsøkt å prate med lege,jordmor og Amathea men ingenting fungerer. Har mareritt hver eneste natt om dette og våkner full av angst. Har nå tenkt at eneste valget er abort fordi jeg ikke kan gå rundt å ha det sånn her.

Anonymkode: 9b87d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her. Angående abort synes jeg det er skummelt å lese om de som sliter med å få barn i ettertid, opplever komplikasjoner (blir kirurgisk hvis jeg skal ta), og angrer i ettertid. Jeg tenker at hvis jeg tar dette valget fordi jeg har en så stor frykt for fosterskader kan jeg da ikke angre. Men det vet jeg jo ikke før jeg har gjort det.

Anonymkode: 9b87d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Lege sier at han ikke er bekymret,men mener abort er det beste om jeg skal være så redd. Jordmor sier jeg må ta eget valg og det samme sier Amathea,så følte det var lite hjelp der dessverre.

Anonymkode: 9b87d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts. Lege sier at han ikke er bekymret,men mener abort er det beste om jeg skal være så redd. Jordmor sier jeg må ta eget valg og det samme sier Amathea,så følte det var lite hjelp der dessverre.

Anonymkode: 9b87d...a52

Jeg tror legen din har et poeng, for du er langt forbi normal bekymring. Så det spørs om du blir bedre eller verre utover i et eventuelt svangerskap. Drakk du mye eller ofte alkohol? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg tror legen din har et poeng, for du er langt forbi normal bekymring. Så det spørs om su blir bedre eller verre utover i et ecentuelt svangerskap. Drakk du mye eller ofte alkohol? 

Ja, jeg føler det selv, at bekymringen min er alt for høy. Derfor jeg tenker at abort bør vurderes. Jeg drakk alkohol (2 glass hver dag) første uka etter unnfangelse da jeg hadde ferie, også drakk jeg 1 glass hver dag når jeg var 4+2 til 4+5.

Anonymkode: 9b87d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg drakk alkohol (2 glass hver dag) første uka etter unnfangelse da jeg hadde ferie, også drakk jeg 1 glass hver dag når jeg var 4+2 til 4+5.

Vin el.l., ikke sprit? Hvis mengde og tidspunkt stemmer, synes jeg det er helt feil å ta abort. Det er ikke den typen alkoholbruk som fører til fosterskader. Noen bruker flere år på å klare å bli gravide, og man setter ikke nødvendigvis hele livet på vent av den grunn.

For ikke altfor mange år siden var det en omstendelig prosess å finne ut om man var gravid, man måtte levere urinprøve til apotek eller lege og vente på svaret. Det gjorde man ikke når man hadde gått 30 minutter over tiden, man ventet til det var reell overtid. Folk drakk (og ikke minst røyket!) den gangen også, og det hadde gått mange skadde mennesker omkring hvis risikoen hadde vært så høy som noen later til å tro nå.

Spis folat og lev etter helsevesenets råd (ikke de du får av bloggere og hysteriske venninner) fra nå av, så går det nok helt fint. Lykke til med svangerskapet og forsøk å glede deg!

PS: Jeg har vært gravid tre ganger. Første gangen var jeg på julebord rett før jeg oppdaget det, andre gangen testet jeg positivt rett før sommerferien og drakk ingenting i løpet av den. Tredje gangen oppdaget jeg graviditeten rett etter sommerferien. Jeg har to barn, for svangerskapet jeg var totalt avholdende i, endte med spontanabort... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (19 minutter siden):

Vin el.l., ikke sprit? Hvis mengde og tidspunkt stemmer, synes jeg det er helt feil å ta abort. Det er ikke den typen alkoholbruk som fører til fosterskader. Noen bruker flere år på å klare å bli gravide, og man setter ikke nødvendigvis hele livet på vent av den grunn.

For ikke altfor mange år siden var det en omstendelig prosess å finne ut om man var gravid, man måtte levere urinprøve til apotek eller lege og vente på svaret. Det gjorde man ikke når man hadde gått 30 minutter over tiden, man ventet til det var reell overtid. Folk drakk (og ikke minst røyket!) den gangen også, og det hadde gått mange skadde mennesker omkring hvis risikoen hadde vært så høy som noen later til å tro nå.

Spis folat og lev etter helsevesenets råd (ikke de du får av bloggere og hysteriske venninner) fra nå av, så går det nok helt fint. Lykke til med svangerskapet og forsøk å glede deg!

PS: Jeg har vært gravid tre ganger. Første gangen var jeg på julebord rett før jeg oppdaget det, andre gangen testet jeg positivt rett før sommerferien og drakk ingenting i løpet av den. Tredje gangen oppdaget jeg graviditeten rett etter sommerferien. Jeg har to barn, for svangerskapet jeg var totalt avholdende i, endte med spontanabort... 

 

Tusen takk for svar😊 Har drukket vin,øl og noen drinker på ferie. Jeg var på ferie første uka etter unnfangelse. Etter den uka drakk jeg et par glass i vin i dagene 4+3 til 4+5.

Tusen takk og takk for at du deler dine erfaringer❤️ Veldig leit å høre om din spontanabort❤️

Anonymkode: 9b87d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar😊 Har drukket vin,øl og noen drinker på ferie. Jeg var på ferie første uka etter unnfangelse. Etter den uka drakk jeg et par glass i vin i dagene 4+2 til 4+5.

Tusen takk og takk for at du deler dine erfaringer❤️ Veldig leit å høre om din spontanabort❤️

Anonymkode: 9b87d...a52

 

Anonymkode: 9b87d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har drukket vin,øl og noen drinker på ferie. Jeg var på ferie første uka etter unnfangelse. Etter den uka drakk jeg et par glass i vin i dagene 4+3 til 4+5.

Du er helt sikkert ikke alene om å ha drukket såpass moderate mengder på et så tidlig tidspunkt. 

Jeg ville absolutt ikke tatt abort på det grunnlaget der. Men hvis du skal være sykelig bekymret i 9 mnd (for ikke å snakke om de neste X årene, da barnet garantert en eller annen gang vil virke som om det ikke utvikler seg helt perfekt), må du jo vurdere hva som blir verst.

Men husk at selv om du unngår alkohol, har du ingen garantier. Du kan ramle på isen og slå magen, få en sterk stressopplevelse pga. noe du ikke selv rår over, spise noe som i etterkant viser seg å inneholde noen milligram av det som har status som farlig, skadelig eller allergifremmende i 2024 (jeg vet ikke hva det kommer til å være, men noe er det helt sikkert!), bli matforgiftet selv om du bare spiser trygg mat, eller bli skremt av en hare. Sistnevnte fører til ganespalte, også kalt "hareskår", og er bare gammel overtro.

Jeg prøver bare å formidle at verden ikke hadde vært overbefolket av relativt friske individer hvis alt hadde vært så farlig som enkelte vil ha det til i dag. For all del, følg helserådene, men ikke tro på alt du finner på tilfeldige nettsider eller formidles av noen som har lest eller hørt.

Før abortloven kom i 1978, var det ikke så rent få som forsøkte å bli kvitt uønskede fostre. Typiske kjerringråd var å kjøre motorsykkel på grusvei, spise enkelte urter og medisiner, og gjøre ting med underlivet som man ikke liker å tenke på. Men svært mange av disse fostrene klorte seg fast allikevel, og de aller, aller fleste ble det helt normale barn av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det stresset du går med i kroppen nå pga din angst er mer skadelig for fosteret enn alkoholen du drakk. 

Anonymkode: 6a99e...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (13 minutter siden):

Du er helt sikkert ikke alene om å ha drukket såpass moderate mengder på et så tidlig tidspunkt. 

Jeg ville absolutt ikke tatt abort på det grunnlaget der. Men hvis du skal være sykelig bekymret i 9 mnd (for ikke å snakke om de neste X årene, da barnet garantert en eller annen gang vil virke som om det ikke utvikler seg helt perfekt), må du jo vurdere hva som blir verst.

Men husk at selv om du unngår alkohol, har du ingen garantier. Du kan ramle på isen og slå magen, få en sterk stressopplevelse pga. noe du ikke selv rår over, spise noe som i etterkant viser seg å inneholde noen milligram av det som har status som farlig, skadelig eller allergifremmende i 2024 (jeg vet ikke hva det kommer til å være, men noe er det helt sikkert!), bli matforgiftet selv om du bare spiser trygg mat, eller bli skremt av en hare. Sistnevnte fører til ganespalte, også kalt "hareskår", og er bare gammel overtro.

Jeg prøver bare å formidle at verden ikke hadde vært overbefolket av relativt friske individer hvis alt hadde vært så farlig som enkelte vil ha det til i dag. For all del, følg helserådene, men ikke tro på alt du finner på tilfeldige nettsider eller formidles av noen som har lest eller hørt.

Før abortloven kom i 1978, var det ikke så rent få som forsøkte å bli kvitt uønskede fostre. Typiske kjerringråd var å kjøre motorsykkel på grusvei, spise enkelte urter og medisiner, og gjøre ting med underlivet som man ikke liker å tenke på. Men svært mange av disse fostrene klorte seg fast allikevel, og de aller, aller fleste ble det helt normale barn av. 

Tusen takk for gode svar😊 ja, er nok omfanget av hvor mye jeg kommer til å bekymre meg som jeg bør tenke på. For det blir jo slitsomt for meg og de rundt.

Ja,det var jo litt på samme måte med alkohol for en del år siden. De visste ikke da at det var skadelig,det har jo kommet frem i ettertid. Så det er sikkert noe nå som er greit og som i etterkant vil komme frem i ettertid at er skadelig.

Anonymkode: 9b87d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg føler det selv, at bekymringen min er alt for høy. Derfor jeg tenker at abort bør vurderes. Jeg drakk alkohol (2 glass hver dag) første uka etter unnfangelse da jeg hadde ferie, også drakk jeg 1 glass hver dag når jeg var 4+2 til 4+5.

Anonymkode: 9b87d...a52

Ok. Jeg vil ikke si noe om hvorvidt det er skadelig eller ikke, men det jeg vet er at mange har vært gravide uten å vite det i flere uker og opptil et par måneder mens de har både drukket, røykt og spist alt mulig. 

Jeg lurer mer på hvorfor legen din sier det hen gjør? Har du lett for å bli veldig stresset uten at du klarer å roe ned? Er du normalt veldig engstelig? 

Husk at uansett så vil svangerskap og også tiden etter og fram til ungene en dag blir voksne, være ganske mange bekymringer. Å være foreldre betyr at man hele tiden er klar over potensielle risikoer for det meste. Hele tiden 🙃 Vi må legge bort en del av det og lære oss å være mest mulig rasjonelle og optimistiske også. 

Den evnen er viktig som forelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Ok. Jeg vil ikke si noe om hvorvidt det er skadelig eller ikke, men det jeg vet er at mange har vært gravide uten å vite det i flere uker og opptil et par måneder mens de har både drukket, røykt og spist alt mulig. 

Jeg lurer mer på hvorfor legen din sier det hen gjør? Har du lett for å bli veldig stresset uten at du klarer å roe ned? Er du normalt veldig engstelig? 

Husk at uansett så vil svangerskap og også tiden etter og fram til ungene en dag blir voksne, være ganske mange bekymringer. Å være foreldre betyr at man hele tiden er klar over potensielle risikoer for det meste. Hele tiden 🙃 Vi må legge bort en del av det og lære oss å være mest mulig rasjonelle og optimistiske også. 

Den evnen er viktig som forelder. 

Ja, jeg er nok en bekymrer ja, så jeg bekymrer meg lett. Var hos en annen lege som heller mente at jeg måtte jobbe med bekymringen fremfor å gjøre et drastisk valg. 

Anonymkode: 9b87d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg er nok en bekymrer ja, så jeg bekymrer meg lett. Var hos en annen lege som heller mente at jeg måtte jobbe med bekymringen fremfor å gjøre et drastisk valg. 

Anonymkode: 9b87d...a52

Og den andre legen jeg snakket med mente at en abort bare vil legge til andre vonde følelser.

Anonymkode: 9b87d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna777 skrev (5 timer siden):

Om Gud mener at der er ikke god tid for deg til å ha barna kan Han Gud selv utføre spontanabort

Spontanabort er svært vanlig og har ingenting med at graviditeten skjedde på feil tidspunkt å gjøre. Heller ikke med mors egnethet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du opplever at du får mye motstridende informasjon tenker jeg. Hvis du søker på nettet finner du at det ikke finnes noen trygg mengde, at barnet får svekket hjernekapasitet etc.

Samtidig sier legen at du ikke skal bekymre deg. Hva skal du tro?

Jeg tror forklaringen er at det kanskje ikke finnes gode bevis for at små mengder alkohol utgjør en høy risiko. Når de anbefaler totalavhold så er det etter en "føre var" tankegang og fordi alkohol ikke har noen positive effekter.

Her er et debattinnlegg om dette fra en professor i Princeton:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6353268/

Hun spør om det er riktig å advare mot moderat forbruk når det strengt tatt ikke er basert på solide bevis.

Jeg tenker det kan være best å råde til totalavhold siden det er enklest. Det er ikke alle som klarer å forholde seg til moderat inntak.

 

Disclaimer: Jeg baserer meg kun på google og synsing.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (56 minutter siden):

Du opplever at du får mye motstridende informasjon tenker jeg. Hvis du søker på nettet finner du at det ikke finnes noen trygg mengde, at barnet får svekket hjernekapasitet etc.

Samtidig sier legen at du ikke skal bekymre deg. Hva skal du tro?

Jeg tror forklaringen er at det kanskje ikke finnes gode bevis for at små mengder alkohol utgjør en høy risiko. Når de anbefaler totalavhold så er det etter en "føre var" tankegang og fordi alkohol ikke har noen positive effekter.

Her er et debattinnlegg om dette fra en professor i Princeton:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6353268/

Hun spør om det er riktig å advare mot moderat forbruk når det strengt tatt ikke er basert på solide bevis.

Jeg tenker det kan være best å råde til totalavhold siden det er enklest. Det er ikke alle som klarer å forholde seg til moderat inntak.

 

Disclaimer: Jeg baserer meg kun på google og synsing.

 

 

Takk for svar. Ja, er det som er vanskelig for på nett står det jo mye grusomt, og på andre siden får du beskjed at det mest trolig går bra. Så det er utrolig vanskelig å vite hva man skal tro. Det hadde vært enklere å tenke klart om du fikk samme svar fra begge steder. Takk for det, skal sjekke ut dette. 

Anonymkode: 9b87d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 29717...d9f

Vel, helt ærlig - dumt grunnlag å ta abort på. 90 prosent har gjort det samme som deg. Og folk ut av ungene idag.  Det er mye værre å gå gravid på ny etter dødfødsel, helt ærlig. Frykt, redsel og u name it konstant hver dag i 40 uker. Jeg vet før jeg er der. Vår baby døde uke 40 i fjor. Gravid rett etter. Klarer enda ikke slappe av, men har tilgang til helsevesen 24 timer syv. Men kan ikke slutte å leve av den grunn. 

 

Men du, du kan ta nipt test ! Utelukke syndromer og sykdommer. Just sayin. Syns det grunnlaget ditt for abort er ganske tullete hvis barnet er ønsket egentlig. Stå i det. Gled deg, nyt. Du har ikke opplevd det værste ❤️💕

Anonymkode: 29717...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 9b87d...a52
Gjest 29717...d9f skrev (1 minutt siden):

Vel, helt ærlig - dumt grunnlag å ta abort på. 90 prosent har gjort det samme som deg. Og folk ut av ungene idag.  Det er mye værre å gå gravid på ny etter dødfødsel, helt ærlig. Frykt, redsel og u name it konstant hver dag i 40 uker. Jeg vet før jeg er der. Vår baby døde uke 40 i fjor. Gravid rett etter. Klarer enda ikke slappe av, men har tilgang til helsevesen 24 timer syv. Men kan ikke slutte å leve av den grunn. 

 

Men du, du kan ta nipt test ! Utelukke syndromer og sykdommer. Just sayin. Syns det grunnlaget ditt for abort er ganske tullete hvis barnet er ønsket egentlig. Stå i det. Gled deg, nyt. Du har ikke opplevd det værste ❤️💕

Anonymkode: 29717...d9f

Tusen takk for svar og for at du deler din historie ❤️ Håper alt går fint dette svangerskapet,og så fint at du har helsevesen rundt som stiller opp❤️

Jeg undersøkte muligheten på nipttest,men kostet 10 000 da jeg er under 35.Føler seg så grusom når en leser alt som står i forskning og på Helse-Norge, en føler jo at en har ødelagt barnet allerede.

Anonymkode: 9b87d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...