Gå til innhold

Hvor sikker er en sterilisering?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

En god venninne av meg har nettopp oppdaget at hun er gravid, selv om mannen hennes ble sterilisert for nesten 3 år siden.

Jeg trodde at når mannen var sterilisert var det 100% sikkert at ikke sædceller kunne passere, og at en graviditet kunne oppstå.

Hvor sikker er egentlig en sterilisering? Hva regnes som mest sikkert - sterilisering av kvinnen eller av mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Jeg vet ikke helt, men jeg leser stadig vekk i Vi Menn (sambo sitt blad, men står mye fornuftig der) at det er noen få prosent sjangse for befruktning når mannen er sterilisert. Ikke mye, men det skulle derfor leveres sædprøve etter en tid, for det var en minisjangse til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218319401' post='3931276]

Jeg vet ikke helt, men jeg leser stadig vekk i Vi Menn (sambo sitt blad, men står mye fornuftig der) at det er noen få prosent sjangse for befruktning når mannen er sterilisert. Ikke mye, men det skulle derfor leveres sædprøve etter en tid, for det var en minisjangse til stede.

De er så fortvilet nå.... Trodde de hadde gjort det de kunne for å forhindre en ny graviditet - de har nemlig langt over gjennomsnittet av barn fra før...

Det de hadde hørt var at i inntil ca 4 mnd etter inngrepet var det en liten sjanse for at sæden var levedyktig, men absolutt ikke så lang tid etter...

Og de må nå ta valget om abort eller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ekssjef fikk også et barn etter at han hadde sterilisert seg. Jeg vet ikke hvor sikker en sterilisering er, men den er iallfall enklest for mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det må være et trasig valg for dem når de ikke har ønsket flere barn.

Mannen min steriliserte seg for halvannet år siden. Han tok en sædprøve etter 3 mnd. Legen sa at kroppen har en unik evne til å reparere skader, så ingenting er sikkert. Vi har faktisk vurdert å ta en ny test for å være helt sikker.

Vår lege hadde operert ca 2000 stk, og 2 eller 4 var blitt med barn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

De er så fortvilet nå.... Trodde de hadde gjort det de kunne for å forhindre en ny graviditet - de har nemlig langt over gjennomsnittet av barn fra før...

Det de hadde hørt var at i inntil ca 4 mnd etter inngrepet var det en liten sjanse for at sæden var levedyktig, men absolutt ikke så lang tid etter...

Og de må nå ta valget om abort eller ikke....

Jeg trodde heller ikke at det var levedyktig så lenge, men igjen, jeg har ikke sett meg så inn i det.

Vanskelig valg, de har en tøff tid foran seg nå. Håper de klarer og treffe det valget som er rett for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er så fortvilet nå.... Trodde de hadde gjort det de kunne for å forhindre en ny graviditet - de har nemlig langt over gjennomsnittet av barn fra før...

Det de hadde hørt var at i inntil ca 4 mnd etter inngrepet var det en liten sjanse for at sæden var levedyktig, men absolutt ikke så lang tid etter...

Og de må nå ta valget om abort eller ikke....

Ca. 1 av 10.000 fikk jeg høre da sjokkmeldingen kom. Vi hadde 3 barn fra før som ville bli 4, 6, 8 når 4. barn skulle bli født. Det var 2,5 år siden min mann var sterilisert. Gutten på 6 trenger ekstra mye hjelp pga. kronisk sykdom.......

Resultatet er en søt gutt som nå er 9 år og ikke har vært noe problem med. "Min alderdoms trøst" kaller pappaen ham......skjønner godt at de er fortvilet, men å vurdere abort koster også mye følelser nå og i årene som kommer. Ble gravid med nr. 5 når den yngste var 5 og eldste 13. Det endte i spontanabort i 8. uke. Jeg var kjempelettet, og glad fordi det løste seg på den måten, men tenker inn i mellom på at jeg kunne hatt et barn til. Deretter ble min mann sendt til ny sterilisering.......denne gang fikk vi halv pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218323547' post='3931330]

Jeg trodde heller ikke at det var levedyktig så lenge, men igjen, jeg har ikke sett meg så inn i det.

Vanskelig valg, de har en tøff tid foran seg nå. Håper de klarer og treffe det valget som er rett for dem.

Mannen produserer sæd selv om sædlederne er kappet av. Så det som er skjedd er nok at de har grodd sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet sammen med ei som ble gravid etter at mannen steriliserte seg...Kan tro ryktene gikk da ja...Stakkars dame..

Men det ble jo lykke til slutt, da lille nurket kom ut :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 1 av 10.000 fikk jeg høre da sjokkmeldingen kom. Vi hadde 3 barn fra før som ville bli 4, 6, 8 når 4. barn skulle bli født. Det var 2,5 år siden min mann var sterilisert. Gutten på 6 trenger ekstra mye hjelp pga. kronisk sykdom.......

Resultatet er en søt gutt som nå er 9 år og ikke har vært noe problem med. "Min alderdoms trøst" kaller pappaen ham......skjønner godt at de er fortvilet, men å vurdere abort koster også mye følelser nå og i årene som kommer. Ble gravid med nr. 5 når den yngste var 5 og eldste 13. Det endte i spontanabort i 8. uke. Jeg var kjempelettet, og glad fordi det løste seg på den måten, men tenker inn i mellom på at jeg kunne hatt et barn til. Deretter ble min mann sendt til ny sterilisering.......denne gang fikk vi halv pris...

Oi - så du ble faktisk gravid to ganger etter at mannen din var blitt "sterilisert"....

1 av 10.000 - ja da en sjansen jammen liten....

De dette gjelder nå skal forhåpentligvis til UL i morgen og finne ut hvor langt hun er på vei. De ønsker absolutt ikke flere barn, føler ikke at de har verken overskudd, tid, økonomi eller lyst på en baby....

Det er jammen urettferdig - tenk så mange som strever med å bli gravide....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være et trasig valg for dem når de ikke har ønsket flere barn.

Mannen min steriliserte seg for halvannet år siden. Han tok en sædprøve etter 3 mnd. Legen sa at kroppen har en unik evne til å reparere skader, så ingenting er sikkert. Vi har faktisk vurdert å ta en ny test for å være helt sikker.

Vår lege hadde operert ca 2000 stk, og 2 eller 4 var blitt med barn igjen.

Ja, de er veldig veldig fortvilet - helt i kjelleren. Krevende jobber begge to, flere barn enn dere har, ikke så voldsom sterk økonomi, og tok altså valget om ikke flere barn for nesten tre år siden.... Det er skikkelig urettferdig!

Hun har i alle år vært veldig i mot abort, men denne gangen ser de det som eneste løsning, dersom svangerskapet ikke er kommet for langt da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om slik "gjengroing" hos menn, men aldri hos kvinner.

Men det trenger ikke bety at det er umulig.

Jeg vet om en som steriliserte seg og ble gravid etterpå. Om grunnen var at steriliseringen var mislykket helt fra starten av eller om det grodde sammen igjen, vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt om slik "gjengroing" hos menn, men aldri hos kvinner.

Men det trenger ikke bety at det er umulig.

Hun venninna mi var hos gynekolog i går, og da sa legen at gjengroing fakitsk er mer vanlig hos kvinner enn hos menn.

Hun anbefalte hormonspiral på kvinnen sammen med en eventuell resterilisering av mannen, for å være helt sikre fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...