Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har akkurat kommet hjem fra sørlandet. Nå i dag fant min bror en flått bak øret på sin stedatter på 6 år. De reiste fra sørlandet på torsdag, så det er vel grunn til å tro at den har sittet der minst siden onsdag. (De bor i Trøndelag i innlandet, der det ikke finnes flått)

Det jeg lurer på er; hva bør de gjøre?

Dessuten; vi har sjekket våre barn, og har ikke funnet noen flått på de synlige stedene, men kan de finnes på andre steder? (Som f eks hodebunn, etc)

(Om det er Christian som svarer på dette, vil jeg få gratulere med vel overstått bryllup! :o) )

På forhånd takk for svar!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31211-fl%C3%A5ttbitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hei Poetica !

Jeg foreslår at man sjekker på de synlige steder og i hodebunnen.

Når flåtten er fjernet er det vanligvis ikke behov for ytterligere tiltak med mindre det tilkommer infeksjon i bittet med flåttbakterien eller andre bakterier. Førstnevnte viser seg gjerne i løpet av et par uker med et ringformet utslett som øker i utbredelse omkring bittstedet. Generell sykdomsfølelse av influensalingende art kan også forekomme.

Infeksjon med andre bakterier viser seg rødhet, hevelse og eventuelt puss i bittet.

Ved tegn til infeksjon bør man søke lege med spørsmål om det er aktuelt med en antibiotikakur.

P.s.: tusen takk for gratulasjonen :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31211-fl%C3%A5ttbitt/#findComment-123797
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...