Gjest best wishes Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Jeg så en far og en datter på biblioteket i dag. Faren var amerikaner og snakket bare amerikansk til dattera, mens hun snakket konsekvent norsk til han. Det har jeg sett hos mange andre tospråklige også, at de kun snakker norsk. Mens venninna mi som er halvt tysk har alltid snakket tysk med moren sin. Har de gjort noe "feil" de som har barn som bare snakker norsk? 0 Siter
Gjest eadni-mamma Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Det kan hende hun blir tospråklig etter hvert. Mine barn er tospråklig (norsk/samisk), og de begynte å svare på samisk i 7-9 års alderen. Nå går det automatisk på riktig språk. 0 Siter
Elbereth Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Mine foreldre snakka norsk til meg, og jeg og min søster snakka kun engelsk til dem, og oss i mellom. Kan huske det var et par ord og uttrykk ("uoversetteligheter") der vi brukte norsk. Vi flytta til Norge mens vi fortsatt var ganske små (9 og 6 år), og slo nokså tvert om til kun å snakke norsk. Det handler vel nokså mye om gli inn i omgivelsene, og være en del av miljøet der en bor. Engelsken har jeg likevel "inni" meg, jeg har hatt bare fordeler av å være tospråklig. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Vi er en tospråklig familie som bruker både norsk og norsk tegnspråk. Barna bruker ikke så mye tegnspråk til oss og svarer gjerne på norsk talespråk når vi bruker tegnspråk til dem. Eldstejenta har sine "perioder" der hun bruker masse tegnspråk og disse periodene kommer gjerne rett etter at vi har vært mye sammen med andre familier som er som oss (døve foreldre/hørende barn). 0 Siter
Gjest Lappeteppet Skrevet 13. august 2008 Skrevet 13. august 2008 Jeg har fire tospråklige barn. Har alltid snakket mitt morsmål til dem. Likevel er samtalene våre stortsett tospråklige, de svarer nesten konsekvent tilbake på norsk (unntatt når de skal imponere omgivelsene!). Tror dette er veldig vanskelig å unngå - norsk dominerer jo barnas hverdag, uansett hvor mye jeg kakler til dem på mitt språk. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. august 2008 Skrevet 13. august 2008 Jeg har fire tospråklige barn. Har alltid snakket mitt morsmål til dem. Likevel er samtalene våre stortsett tospråklige, de svarer nesten konsekvent tilbake på norsk (unntatt når de skal imponere omgivelsene!). Tror dette er veldig vanskelig å unngå - norsk dominerer jo barnas hverdag, uansett hvor mye jeg kakler til dem på mitt språk. Det med å imponere omgivelsene har også jeg merket ;-P Ungene er raske til å ta fram tegnspråket når andre ser på dem. Folk blir jo så innmari imponerte ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.