Gå til innhold

Velger de fleste tospråklige å snakke ett språk?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg så en far og en datter på biblioteket i dag. Faren var amerikaner og snakket bare amerikansk til dattera, mens hun snakket konsekvent norsk til han. Det har jeg sett hos mange andre tospråklige også, at de kun snakker norsk.

Mens venninna mi som er halvt tysk har alltid snakket tysk med moren sin.

Har de gjort noe "feil" de som har barn som bare snakker norsk?

Gjest eadni-mamma
Skrevet

Det kan hende hun blir tospråklig etter hvert. Mine barn er tospråklig (norsk/samisk), og de begynte å svare på samisk i 7-9 års alderen. Nå går det automatisk på riktig språk.

Skrevet

Mine foreldre snakka norsk til meg, og jeg og min søster snakka kun engelsk til dem, og oss i mellom. Kan huske det var et par ord og uttrykk ("uoversetteligheter") der vi brukte norsk. Vi flytta til Norge mens vi fortsatt var ganske små (9 og 6 år), og slo nokså tvert om til kun å snakke norsk. Det handler vel nokså mye om gli inn i omgivelsene, og være en del av miljøet der en bor. Engelsken har jeg likevel "inni" meg, jeg har hatt bare fordeler av å være tospråklig.

Skrevet

Vi er en tospråklig familie som bruker både norsk og norsk tegnspråk. Barna bruker ikke så mye tegnspråk til oss og svarer gjerne på norsk talespråk når vi bruker tegnspråk til dem. Eldstejenta har sine "perioder" der hun bruker masse tegnspråk og disse periodene kommer gjerne rett etter at vi har vært mye sammen med andre familier som er som oss (døve foreldre/hørende barn).

Gjest Lappeteppet
Skrevet

Jeg har fire tospråklige barn. Har alltid snakket mitt morsmål til dem. Likevel er samtalene våre stortsett tospråklige, de svarer nesten konsekvent tilbake på norsk (unntatt når de skal imponere omgivelsene!).

Tror dette er veldig vanskelig å unngå - norsk dominerer jo barnas hverdag, uansett hvor mye jeg kakler til dem på mitt språk.

Skrevet

Jeg har fire tospråklige barn. Har alltid snakket mitt morsmål til dem. Likevel er samtalene våre stortsett tospråklige, de svarer nesten konsekvent tilbake på norsk (unntatt når de skal imponere omgivelsene!).

Tror dette er veldig vanskelig å unngå - norsk dominerer jo barnas hverdag, uansett hvor mye jeg kakler til dem på mitt språk.

Det med å imponere omgivelsene har også jeg merket ;-P

Ungene er raske til å ta fram tegnspråket når andre ser på dem. Folk blir jo så innmari imponerte ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...