Gå til innhold

P-piller og spontanabort


Gjest Nulte

Anbefalte innlegg

Kjære jordmor

Jeg lurer veldig på en ting.

Når jeg var i tenårene, så sa vi at om vi tok noen (jeg husker ikke hvilke) p-piller i et mønster så kunne vi bruke det som en slags angre-pille om vi hadde hatt ubeskyttet sex.

Er det hold i dette? Kan p-piller provosere frem en sp.abort?

Du skjønner, jeg ble nemlig gravid en mnd etter en fødsel og var noen uker på vei når legen gav meg p-piller. Jeg visste selvsagt ikke at jeg var gravid. Jeg startet med pillene og tok disse i tre uker før jeg skjønte på symptomene at jeg var gravid. Legen bekreftet dette. En uke etterpå sp.aborterte jeg. Dette var for meg en fryktelig påkjenning fordi jeg fødte en dødfødt jente rett før. Hvordan kan en lege gi ut p-piller uten å sjekke en evt graviditet? Og er p-pillene årsak til sp.aborten?

Jeg har ingen bitterhetsfølelser ovenfor legen min, jeg vil bare ha et svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det er helt riktig som du sier, at en del kvinner bruker p-piller som et slags angre piller etter ubeskyttet sex. Det kreves dog mere en 1 p-piller for at abortere. Det trenge sflere av de sterke p-pillrene på samme dag. Jeg husker ikke vilken dose. För en begynner med p-piller skal en være sikker på at en ikke er gravid. Sjansen for at du spontanaborterte fordi du spiste p-piller finnes, men den störste sjansen er sikkert at det var en "vanlig" spontanabort. 10% av alle graviditeter ender med en spontanabort. Det er mange kvinner som blir gravide trotts p-piller bruk, de fleste fordi de ikke husket å ta pillret. Graviditetn kan dog utvikkle seg helt normalt alikevel og risikoen for en missdanelse er like stor som ellers. (alltså ikke större)Svar på vorfor du spontanaborterte for du dessv5rre aldrig. Lykke til videre i livet!

"Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen som du tar opp ibrevet, bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det kan tenkes at p-pillene du tok kan ha vært årsak til spotanaborten du hadde, men jeg tror nesten andre årsaker er mer nærliggende. Man vet at når man har vært gjennom noe så traumatisk som å miste et barn, så er kroppen, hverken fysisk eller psykisk, i stand til å ta seg av et nytt svangerskap. Ofte går det greit, men naturen har kanskje innrettet det sånn at man trenger en pause.

Når legen din ikke undersøkte om du var gravid før du fikk utskrevet p-piller, tror jeg ikke det var i hans tanker at du kunne være det. Det er ekstremt sjeldent at noen blir gravid så raskt etter en fødsel. Når man ikke har en baby som skal ammes, kommer riktignok eggløsningen fortere tilbake. Hvis du fremdeles lurer på dette med årsakssammenheng, synes jeg du skal ta en prat med den legen du gikk til. Det kan være godt å få luftet ut noen tanker. Jeg ønsker deg lykke til videre og håper du har gode mennesker rundt deg og mye støtte i denne vanskelige livssituasjonen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Trine Endsjø, jordmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...