Gå til innhold

råd for ekstrem skyldfølelse?

Anbefalte innlegg

Gjest latino

Kjære Webmaster O.A.

Gjennom mange år, har jeg latt folk "pushe" en av mine svakeste punkter: Min mors fantastiske evne til å gi meg skyldfølelse (og skamfølelse) for alt og ingenting.

Har du/dere noen gode råd på hvordan jeg kan jobbe med meg selv på dette. Jeg har prøvd 1 ting (nå blir jeg vel tvangsinnlagt:-, ), nemlig å sette "navn" på neseborene mine. Det ene heter skyld og det andre skam. Derfor, hver gang jeg må pusse nesa mi, "fjernes" noe av det. Altså metaforisk.

Det har ikke virket så veldig bra (litt), men det sitter nok veldig dypt. Mor var manisk/depressiv, og hele hennes sykdom "fylte" familien og gjorde far, bror og meg selv ganske usynlige. Mor begikk selvmord i 1993. De 2 siste årene hun levde, ble det bare verre. (Dessverre var min (nå, eks) mann gjennom 15 år like ille, om ikke verre. Jeg var 36 når mor døde.

TUSEN TAKK FOR EN FIN WEBSIDE!!!!!

PÅ FORHÅND, TAKK :oD

HEGE

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31235-r%C3%A5d-for-ekstrem-skyldf%C3%B8lelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det beste er om du får hjelp for dette i en psykoterapi.

Når du nu er innlagt, bør du be om å få poliklinisk behandling (gå til samtaler) etter at du blir skrevet ut. Der kan fokus være nettopp din dårlige samvittighet.

Gjest latino

Det beste er om du får hjelp for dette i en psykoterapi.

Når du nu er innlagt, bør du be om å få poliklinisk behandling (gå til samtaler) etter at du blir skrevet ut. Der kan fokus være nettopp din dårlige samvittighet.

Kjære NHD

Nå har du misforstått en smule!!!

På slutten av min setning vedr. "tvangsinnlagt", hadde jeg brukt :-,........

Det skulle forestille en aldri så liten fleip midt oppe i det hele.

:-C

Gjest latino

Kjære NHD

Jeg er litt fersk i gamet, så jeg svarte på ditt svar nå nylig, men glemte å få med i tittelen at dette var til deg.

Altså: TITTEL: "RÅD FOR EKSTREM SKYLDFØLELSE"........

DATO: 8. JULI................

KLOKKEN: 17:49..............

ER GJENSVAR TIL DEG. DET SKJEDDE EN MISFORSTÅELSE I MITT OPPRINNELIGE INNLEGG.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kjære NHD

Sorry at jeg misforsto. Det gikk litt for fort.

Likevel blir rådet det samme. Du kan få legen din til å søke deg til slik behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...