Gå til innhold

Kan en av dere doktorer se på dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret gutt

Hei.

Jeg er en gutt på 20 år. Jeg har i den siste måneden hatt en del plager. Det begynte med ”prikking” i armene og bena. Dette varte i ca. 1 uke før det gikk over. Etter 1 ukes opphold kom det tilbake igjen. Etter hvert gikk det over til å prikke i brystet og det ga seg mer eller mindre i armene og bena.

Deretter begynte det å prikke og gjøre vondt på forskjellige steder i brystet og litt i magen.

Alt dette er hovedsakelig på venstre side. Noen dager er det også ganske tungt å puste. Disse plagene er ikke konstante, men kan komme og gå. Enkelte dager er jeg helt fin. Hjertet tar også noen ekstra slag innimellom. Det positive er disse plagene ikke blir verre ved hard, fysisk aktivitet. Noen gang blir det faktisk litt bedre etter at jeg har mosjonert.

Var hos legen for 1 uke siden. Han lyttet på meg og fant ut at jeg hadde høyt blodtrykk (høyt overtrykk, normalt undertrykk) og en liten bilyd på hjertet. Dette har jeg ikke hatt før. Han sa at bilyden kunne komme av det høye blodtrykket, men for sikkerhets skyld bestilte han en grundigere undersøkelse med EKG og ultralyd. Ventetiden er dessverre på 3-6 måneder. Jeg har hvilepuls på 55-65. Det ble også tatt en blodprøve som jeg får svar på snart. Blodprosenten min var imidlertid normal.

Ingen i familien min har hjerteproblemer. Jeg røyker ikke, drikker ikke alkohol og går minst 1 time tur med hunden hver dag. Jeg lurer fælt på hva dette kan være. Er litt bekymret for at det skal være noe alvorlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31243-kan-en-av-dere-doktorer-se-p%C3%A5-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Det er vanskelig å vurdere dette med sikkerhet da symptomene dine ikke peker bestemt i retning av en diagnose. Prikking i armer, ben og brystregionen kan skyldes ulike tilstander. Ofte er stress en medvirkende årsak til plagene.

Det er fint at du har vært hos legen og at symptomene ikke tiltar ved fysisk aktivitet. Ut i fra opplysningene har jeg inntrykk av at legen din har tatt deg på alvor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...