Gå til innhold

Patologisk løgnere NHD?

Anbefalte innlegg

I helga var jeg sammen med en person som lyver i et sett.

Han serverte flere løgner som jeg vet med sikkerhet er løgn og sikkert flere som jeg ikke kan vite om er løgn eller sannhet. Da jeg konfronterte ham med at den versjonen av den historien var annerledes enn den du hadde tidligere, så sa han bare at den gangen så bløffet han. Jeg vet med 100% sikkerhet at den var denne gangen han ikke sa sannheten.

Finnes det håp for sånne personer? Blir han noengang ærlig, og hvorfor er han slik, da det ser ut til at han på en måte er klar over at han lyver også.

Men hvis han sier noe som jeg finner god grunn til å tro er løgn, og jeg da sier at det tror jeg ikke på, så blir han sint.

Da sier han at han lyver aldri, han er det mest ærligste menneske på denne jord høres det ut som.

Andre ganger så kan han tilstå at han lyver, selv om han ikke bruker det ordet, han sier alltid bløffer.

Det finnes vel ikke medisiner heller for slike problem.

Vil det være noe vits for oss som mottar hans løgner at vi sier ifra at vi vet at han lyver, eller vil det ikke bety noe som helst for ham i lengden? Han er til opplysning snart 40 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31274-patologisk-l%C3%B8gnere-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Patologisk løgn er et antisosialt trekk/symptom.

Når vedkommende er 40 år, er det lite trolig at det vil endre seg.

Du mener altså at han kan være psykopat. Ja det er absolutt et psykopatisk trekk, men det som gjør at jeg ikke tror han er det, er at han virkelig angrer når han roter til noe. Han bebreider seg selv, for at han har gjort noe dumt, han sier at det blir bare tull med alt han foretar seg. Han kan i ettertid innse hva han gjorde galt, og være villig til å lære av det. Han ser sine feil, og jeg har opplevd at han har lært av dem. Han skjønner når han har såret noen, og blir da sint på seg selv. Dette er vel det motsatte av hva en psykopat er.

Det er bare så dumt at det ser ikke ut som om han klarer helt og slutte og lyve. Han har vel løyet i så mange år, at han har blitt avhengig. Sikkert like vanskelig for ham og slutte og lyve som det er for meg og slutte og røyke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...