Gå til innhold

Demotiverende effekt av trening...

Anbefalte innlegg

Gjest tiddelipom

Hei. Jeg var ute og jogget i dag, og ble veldig oppgitt fordi nok en gang opplever jeg å få veldig vondt i hodet under og etter trening. Dessuten får jeg en krampeliknende tetthetsfølelse i lunger/øvre del av luftveiene, men dette kommer aldri mens jeg løper - men så raskt jeg roer ned med gange eller stopper. (Jeg har astma, men det kjennes ikke ut som dette). Nå er det 45 minutter siden jeg kom hjem og jeg har fortsatt vondt i hodet, men tettheten i brystet har gitt seg. Har du noen forklaring på hvorfor dette skjed og hva jeg eventuelt kan gjøre for å motvirke det? Jeg er i helt grei form, jogget denne gangen i 30 minutter i ganske raskt tempo. Jeg kan også nevne at jeg aldri får disse problemene ved intervalltrening, kun ved lengre utholdenhetsøkter. Jeg har et siste spørsmål: Jeg ønsker å gå ned ca. 5 kilo. Veier 68 kilo og er 178 cm høy. Spiser sunn mat, sjelden kaker og godter - og aldri fet mat. Men jeg bruker margarin på brødskiva og spiser mye frukt/grønt. Ved siden av å trene mer, hvordan kan jeg endre kostholdet? Mindre brød, pasta, ris og frukt? (Karbohydrater) Jeg har byttet vanlig ris og pasta med den grove typen. Har dette noe effekt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313095-demotiverende-effekt-av-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, har ikke direkte svar på det du spør om, men opplever selv å få hodepine nesten hver gang jeg trener. Har funnet ut at det i mitt tilfelle skyldes vann - at jeg drikker for mye. Jeg kan ikke drikke mer enn ca en desiliter på en halvtime, ellers får jeg en dundrende hodepine.

Helt merkelig, men har alltid hatt det sånn. Får vondt i hodet om jeg drikker mye vann til vanlig også. Har aldri hørt om andre med samme erfaring, men tenkte jeg skulle nevne det likevel. :-)

Kan også få hodepine når jeg tøyer ut etterpå, særlig hvis jeg setter meg og holder hodet lavt. Må alltid stå og tøye en stund før jeg forsiktig setter meg ned.

Hei, har ikke direkte svar på det du spør om, men opplever selv å få hodepine nesten hver gang jeg trener. Har funnet ut at det i mitt tilfelle skyldes vann - at jeg drikker for mye. Jeg kan ikke drikke mer enn ca en desiliter på en halvtime, ellers får jeg en dundrende hodepine.

Helt merkelig, men har alltid hatt det sånn. Får vondt i hodet om jeg drikker mye vann til vanlig også. Har aldri hørt om andre med samme erfaring, men tenkte jeg skulle nevne det likevel. :-)

Kan også få hodepine når jeg tøyer ut etterpå, særlig hvis jeg setter meg og holder hodet lavt. Må alltid stå og tøye en stund før jeg forsiktig setter meg ned.

Hm...takk for svar! Tror ikke det er det som er problemet her. Drakk en del vann over lang tid tidligere i dag for ikke å være dehydrert, men ingenting rett før. Og tøying pleier heller ikke å være noe problem i forhold til hodet. Merkelig greier dette her...

Hm...takk for svar! Tror ikke det er det som er problemet her. Drakk en del vann over lang tid tidligere i dag for ikke å være dehydrert, men ingenting rett før. Og tøying pleier heller ikke å være noe problem i forhold til hodet. Merkelig greier dette her...

Kanksje du spenner nakke/skuldre når du trener, og ikke puster godt nok med magen? Presser du deg hardt?

Kanksje du spenner nakke/skuldre når du trener, og ikke puster godt nok med magen? Presser du deg hardt?

Mulig - jeg er litt som hesten. Skal fort hjem igjen. Men tror likevel ikke at det er problemet. For jeg puster ikke som en gal og får ikke melkesyre og alt det som vanligvis følger med å presse seg for hardt. Bare denne idiotiske hodepinen og tettheten i brystet....

Mulig - jeg er litt som hesten. Skal fort hjem igjen. Men tror likevel ikke at det er problemet. For jeg puster ikke som en gal og får ikke melkesyre og alt det som vanligvis følger med å presse seg for hardt. Bare denne idiotiske hodepinen og tettheten i brystet....

Hm, nei jeg har virkelig ikke peiling jeg altså. Får håpe du finner en løsning! Min løsning er for tiden å ikke trene i det hele tatt. ;-)

Annonse

Åhh, er det flere som har det sånn??! Jøss, trodde jeg var "a freak of nature" jeg!

Begynte å trene på helsesenter for noen år siden, og skulle være skikkelig flink til å drikke vann. Jeg drakk sikkert to liter i løpet av tiden rett før - under - og rett etter trening, og kom hjem med dundrende hodepine! Samboeren er en skikkelig vanndrikker, og mente jeg helt sikkert hadde drukket for lite, så da drakk jeg enda mer... Det endte flere ganger i sånn hodepine at jeg kastet opp hele kvelden!

Først da jeg trappet litt ned på drikkingen sluttet hodepinen etter trening! Hmm, hva kommer slikt av da tro?

Men... Jeg har også rett og slett trent på meg hodepine! Jeg skulle prøve meg på kickboksing en dag, og spydde resten av ettermiddagen...! Det er steinhardt ass!

Åhh, er det flere som har det sånn??! Jøss, trodde jeg var "a freak of nature" jeg!

Begynte å trene på helsesenter for noen år siden, og skulle være skikkelig flink til å drikke vann. Jeg drakk sikkert to liter i løpet av tiden rett før - under - og rett etter trening, og kom hjem med dundrende hodepine! Samboeren er en skikkelig vanndrikker, og mente jeg helt sikkert hadde drukket for lite, så da drakk jeg enda mer... Det endte flere ganger i sånn hodepine at jeg kastet opp hele kvelden!

Først da jeg trappet litt ned på drikkingen sluttet hodepinen etter trening! Hmm, hva kommer slikt av da tro?

Men... Jeg har også rett og slett trent på meg hodepine! Jeg skulle prøve meg på kickboksing en dag, og spydde resten av ettermiddagen...! Det er steinhardt ass!

Oi - da finnes det faktisk to av oss?! ;-) Ja, det er helt rart. En veterinær(!) jeg kjenner foreslo en gang at det kunne skyldes at nyrene ikke klarer å "omsette" vannet raskt nok, eller noe sånt..

Har trent på meg blodsmak i munnen, men spydd har jeg ikke gjort - hørtes ut som en temmelig heftig økt! ;-)

Oi - da finnes det faktisk to av oss?! ;-) Ja, det er helt rart. En veterinær(!) jeg kjenner foreslo en gang at det kunne skyldes at nyrene ikke klarer å "omsette" vannet raskt nok, eller noe sånt..

Har trent på meg blodsmak i munnen, men spydd har jeg ikke gjort - hørtes ut som en temmelig heftig økt! ;-)

Hmm, det er jo mulig! Har tenkt at det kunne være at en får for lite salter i kroppen jeg da, og prøvd å drikke litt sportsdrikke innimellom, men nei... Så nyreteorien er nok det nærmeste vi kommer;-)

Ja, kickboksingen var heftig! Jeg fikk hodepine og spydde, og har blitt mobbet av samboeren siden:-)

Gjest ViViola

Jogger du med pulsklokke? Hvis du gjør det, hvor ligger du? Jeg vet at jeg får hodepine hvis jeg ligger for _lenge_ på over 80 % av maxpuls, kanskje du også er slik?

Alternativt som en annen foreslår, at du har anspente muskler underveis. Har du fått noen til å kikke på løpeteknikken din?

Hva vekta di angår, så skjønner ikke jeg helt at du skal ned noe som helst... Når det er sagt, så kan du like godt spise _for lite_ slik du spiser i dag, det er like gjerne et problem som å spise for mye. Har du regnet ut kaloribehovet ditt pr dag?

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Jeg skal prøve å gi deg noen tanker om første del av spørsmålet ditt og så fortsetter Halvor Lauvstad med resten.

Som gml. "astma-dokter" tenker jeg umiddelbart på om astmaen din er velregulert. Når du i etterkant av treningen får dette klemmende ubehaget i brystkassen, kan det være et tegn på det. Hodepinen likeledes- det kan også komme av at kombinasjonen litt for stor fart på langkjøring med noe for lite oksygen blir for belastende.

Jeg råder deg til en ny time hos lungelegen din. Da vil han/hun sikkert også sjekke blodprøver og blodtrykk.

Lykke til !

Gjest Halvor Lauvstad, treningsekspert

Hei!

Thor Øistein Ensjø svarer deg på spørsmålet om tettheten i luftveiene.

Så til ditt vektspørsmål: i utgangspunktet har du neppe et helsemessig behov for vektreduksjon dersom du veier 68 kg fordelt på 178 cm. Hvis du likevel skulle ønske å redusere vekten noe, vil jeg anbefale at du gjør dette i små trinn og har tålmodighet, nettopp fordi du trolig allerede er i god form og slett ikke er overvektig.

Istedenfor å ha et definert mål på 5 kg, oppfordrer jeg deg til heller å ha et ”prestasjonrettet mål”, dvs at du du trener og spiser deg til enda bedre form. Sett opp noen tester, for eksempel hvor tid på en treningsløype du bruker når du jogger samt en test av styrke i overkroppen, for eksempel benkpress/ brystpress.

Jeg kjenner ikke til hvilken trening du driver med, men vil generelt anbefale å trene ontervall (slik du åpenbart gjør) minst en gang i uken. Det utløser bedre form raskt. Jeg er tilhenger av 4 x 4 intervalltrening og den gjennomfører du best slik:

Oppvarming:

Sørg for god oppvarming, helst minst 10 minutter slik at du kjenner at du er gjennomvarm og fysisk og mentalt klar til å gjøre en skikkelig innsats. Når oppvarmingen er slutt, starter du direkte, uten pause, på første intervalldrag.

Puls og subjektiv følelse under oppvarming:

Pulsen skal stige jevnt og trutt fra normal puls opp mot ca 80 – 85% av makspuls på slutten av oppvarmingen. Rent subjektivt vil oppvarmingen i begynnelsen oppleves som behagelig, du er lettpustet og blir god og varm. Mot slutten av oppvarmingen kjenner du at du må ta i for å holde tempoet. Du blir tungpustet og merker at beina jobber ganske hardt, men uten at du skal kjenne stiv- eller stølhet i beina. Du er klar for første intervalldrag!

Intervallene:

Du har gått direkte i gang med første intervalldrag eller arbeidsperiode etter oppvarmingen. Du jobber allerede ganske hardt, men skal nå øke enda litt til. I løpet av intervalldragets første 60 sekunder skal du øke farten jevnt slik at du kommer opp i en fart/ treningsintensitet som du tror klarer å holde helt til intervall-/arbeidsperioden er slutt. Hvor lenge du skal holde på før pausen kommer, bestemmer du helt selv, men kortere enn to minutter vil jeg ikke anbefale fordi treningseffekten avhenger av at du trener med høy puls i en viss tid. Prøv to minutters arbeidsperioder de første gangene du trener intervall. Så kan du heller øke lengden på intervallene etterhvert som formen blir bedre og du har blitt vant til treningsformen.

Puls og subjektiv følelse under intervallene:

Pulsen er allerede ganske høy (80 – 85% av maks) når du begynner på intervallet. Du skal ikke så mye høyere opp i puls, men etter et drøyt minutt med jobbing, skal pulsen ha steget til opp mot 90% av makspuls. Denne høye pulsen og tempoet, skal du forsøke å holde i den tiden som gjenstår frem til pausen. Hvis du har to minutters intervaller, bruker du ca ett minutt på å jobbe pulsen opp fra ca 80% (som du hadde i oppvarmingen) og opp i ca 90% av maks puls. Deretter forsøker du å jobbe like hardt det siste minuttet til pausen kommer. Når du kommer opp på ca 90% av maks puls, vil du merke at du puster svært tungt og at du i større og mindre grad merker antydninger til stivhet helt til pausen kommer. Pass på at du ikke stivner helt. Hvis du kjenner at det er i ferd med å stoppe helt opp i beina eller armene (eller andre kroppsdeler du bruker i treningen), så skru ned tempoet litt slik at du klarer å gjennomføre til pausen kommer.

Pausene:

Etter hvert intervalldrag, kommer pausen. Den kan du glede deg til når det står på som verst i intervallene.I pausen skal du holde kroppen i gang, IKKE stoppe opp. Det første minuttet tar du det svært rolig slik at melkesyren som plaget deg og gjorde deg ganske stiv i slutten av intervalldraget gradvis forsvinner. Etter at det første pauseminuttet er unnagjort, skal du begynne å jobbe litt hardere igjen. Du skal ikke i gang med et nytt intervall, men kontrollert og gradvis skru opp tempoet slik at pulsen kommer opp i ca 80% på slutten av pausen. Dette skal føles greit slik at du fortsatt har følelsen av hvile selv om tempoet faktisk er ganske bra. Du kommer til å bli overrasket over hvor greit dette kommer til å gå! Hvor lang pauselengden skal være, bestemmer du egentlig selv, men den bør sees i forhold til hvor lange intervallene. Jo lengre intervaller, jo lengre pauser, rett og slett fordi du trenger lenger tid til å hente deg inn, desto lenger du har jobbet hardt. Min anbefaling er å aldri ha pauser som er kortere enn to minutter. Da får du både tid til å ”slappe skikkelig av” og øketempoet gradvis før nytt intervall kommer.

Hva du gjør i pausen er kanskje det mest avgjørende for at intervalltreningen blir optimal. Hvis du stopper helt opp, eller tar det for rolig før du skal i gang med nytt intervall, kommer du til å bruke lang tid (minst to minutter) av neste intervall for komme opp i tempo og puls (ca 90%). Hvis dette skjer og du trener to minutters intervaller, er intervallet faktisk ferdig før du egentlig har kommet opp i den pulsen og farten du skulle ha. En annen vanlig feil, er å bråstarte fra veldig rolig tempo i pausen til høy fart med en gang pausen er slutt. Det som garantert skjer da, er at melkesyra kommer susende så fort og i så store mengder at du kommer til å stivne. Helt.

Puls og subjektiv følelse i pausene:

Siden du skal ta det rolig i pausens første minutt (selv om du skal bevege deg!), kommer pulsen til å falle ganske mye. Trolig ned mot 70 – 75% av din maksimale puls. Etter det første pauseminuttet skal du øke tempoet litt igjen slik at pulsen beveger seg kontrollert opp mot ca 80% av maks på slutten av pausen. Du kan egentlig tenke at pausen er bygd som enn kort oppvarming. Helt rolig i starten og deretter gradvis økning i tempo og puls til du er oppe på ca 80% av maks. Pusten kommer til å gå tungt, spesielt det første pauseminuttet. Da har du nettopp avsluttet en hard intervallperiode og må fortsatt puste tungt for å henge med. Beina skal imidlertid kjapt føles lettere slik at når du etter ett pauseminutt forsiktig øker intensiteten, skal det kjennes greit.

I tillegg er det fint å trene langkjøring, dvs en 30 – 60 minutters treningsøkt med jevnt tempo. Hold et tempo som du klarer å opprettholde gjennom hele den tiden du er ute. Hvis du i tillegg kan trene litt styrketrening for overkropp, for eksempel push-ups, chins og dips, tror jeg knall formen kommer fort.

Slik kan en treningsuke se ut:

Mandag: Langkjøring + styrkeøvelser rett etter

Onsdag: Intervalltrening 4 x 4

Fredag: Langkjøring + styrkeøvelser rett etter

Lørdag eller søndag: Gåtur etter eget ønske

Kosthold:

Igjen – her vet jeg ikke hva du gjør i dag, så det blir vanskelig å være konkret. Et standard tips, er selvsagt måltidsfrekvensen. Det ser ut som du er flink til å spise frukt/ grønt så da er du sikkert flink til å spise ganske hyppig også.

Grove kornprodukter er bra for helsen og magetarm funksjonen din, så fortsett med det.

Beklager at jeg ikke klarer å være mer konkret enn dette, men jeg mangler rett og slett bakgrunnsinformasjon for å kunne utdype mer.

God trening!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...