Gå til innhold

Angst/Depresjon...? eller bare sliten?. litt langt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått stilt en "diagnose", depresjon og angst, men jeg vet liksom ikke, når jeg har tatt en slik depresjonstest her på nettet MADRS, så fikk jeg 19 i skår, når jeg satt hos legen følte jeg liksom at jeg mått pynte litt på forskjellige ting og fikk da en skår på 12, vet ikke om dette er samme testen, men det går bel ut på de samme.

det jeg lurer på er om depresjonssymptomer og angst symptomer fortoner seg likt?

jeg har nå siden i vinter følt meg, trett, uoplagt "tåkesyn", jeg føler meg svimmel og uvel som om jeg har feber, noe jeg ikke har, har overhodet ikke tiltak til å gjøre noe nå enda atter så mange måneder, jeg vet at det er varmt ute, men uavhengig av varme så svetter jeg enormt mye, spesielt i samenkomst med flere mennesker, føler egentlig ikke noe spesielt fare med det å være sammen med andre, men begynner nesten med det samme å svette, bli klam på hender, rygg og ikke minst i ansiktet, blir også rød (feberroser), og dette gjør at jeg prøver å holde meg mest mulig borte fra store forsamlinger, må jeg så gjør jeg det, men ønsker helst å si at jeg ikke kan komme "f.eks. syk", men det er ikke alltid man kan det, man har jo samvittighet også.

har siden i vinter vært sykmeldt pga. dette uten å benyttet medikamenter, har forsøkt å gå turer, uten at det har gjort meg noe bedre, føler meg nesten enda mer uttappet etter en slik gåtur, har nå for ca. 14 dager siden startet opp med Zoloft, men merker ikke noe endring på noe ennå.

Legen min snakket også om at jeg kanskje burde snakket med en psykolog..?,

jeg føler meg ikke trist hele tiden, men tar veldig fort til tårene hvis noen spør meg om hvordan jeg har det....

klarer ikke å si eller late som om alt bare er bra lenger, vil så gjerne bli frisk, men klarer ikke å ta tak i livet mitt igjen, å være usosial, og humørsyk, tiltaksløs+++ er egentlig ikke meg, og nå har jeg følt meg slik så lenge at jeg blir nesten helt motløs av dette, hva er det egentlig som skjer?, kjenner ikke meg selv igjen lenger.

jeg vet liksom ikke om dette bare er symptomer på å være trett og sliten, eller om jeg virkelig har en depresjon, jeg har liksom en slags sperre på at JEG har en depresjon/angst..... hvorfor vet jeg ikke.

håper på svar

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Siden du har vært sykemeldt lenge og ikke kommet deg, kan ikke dette være bare slitenhet.

For meg høres det ut som både depresjon og angst (mer enn halvparten av de deprimerte har også en angstlidelse).

Det høres svært fornuftig ut at du endelig har begynt med et SSRI.

Hvor stor er døgndosen med Zoloft? Mange begynner med 50 mg. Om du ikke merker klar bedring etter 3-4 uker, må dosen økes. Du må snakke med legen din om dette.

Siden du har vært sykemeldt lenge og ikke kommet deg, kan ikke dette være bare slitenhet.

For meg høres det ut som både depresjon og angst (mer enn halvparten av de deprimerte har også en angstlidelse).

Det høres svært fornuftig ut at du endelig har begynt med et SSRI.

Hvor stor er døgndosen med Zoloft? Mange begynner med 50 mg. Om du ikke merker klar bedring etter 3-4 uker, må dosen økes. Du må snakke med legen din om dette.

Hei!

Tusen takk for svar...

jeg skal ta en tabelett pr. dag (50 mg), håper jeg snart vil merke noen forandring....har som sagt snart gått på dette i 2 uker.

igjen takk for tilbakemelding

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...