Kjper Skrevet 9. juli 2001 Del Skrevet 9. juli 2001 Hei, jeg har følelsen av at jeg har et trykk i blæren det meste av tiden, særlig når jeg er ute blant folk. Det gjør at jeg later vannet ofte, og før et møte osv. hvor jeg ikke kan bruke toalettet på en times tid kan jeg fort besøke toalettet 1-4 ganger på rappen. Dette er plagsomt, og lurer på om det er psykisk. Har tatt cystoskopi uten at noe blir funnet. Lurer på om det er noen måte man kan føle på kroppen hva som er reell full blære og hva som bare er et blæretrykk, skapt psykisk eller av dårlige toalettvaner? Kan man f.eks. kjenne på blæra utvendig, kjenne det på nyrer etc. ? Noen ganger kjennes det nemlig som om blæren min skal sprenges, men går jeg og tisser kommer det bare minimalt eller lite urin ut. Klarer/tør jeg å holde meg over en slik 'innbilt blærespreng' så går følelsen ofte over, men jeg tør aldri dette unntatt når jeg er alene og hjemme. Svært takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31319-trykk-i-bl%C3%A6renhyppig-vannlating-og-bl%C3%A6rekjennskap-doktor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 16. juli 2001 Del Skrevet 16. juli 2001 Normalt går det nerveimpulser fra blæren hele tiden til sentralnervesystemet når blæren fylles. Når det er lite i blæren, "siles" disse signalene ut før de komer til bevisstheten vår. Dersom man venner seg til å gå på toalettet ofte, blir man nesten "avhengig" av det. Det er ikke farlig å holde seg - innenfor rimelig grenser. Du kan bruke et målebeger for å se hvor mye blæren din rommer når du skal på do. Vanligvis vil de fleste klare å holde seg til blæren rommer rundt 4 dl (400 ml). Dersom du stadig må tømme blæren når det bare er 1-200 ml, bør du trene deg opp til å holde igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31319-trykk-i-bl%C3%A6renhyppig-vannlating-og-bl%C3%A6rekjennskap-doktor/#findComment-124935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.