Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Denne kan bli lang, men...

2 år siden falt jeg på rollerblades. rett på rompa, ble brettet/klemt sammen som en foldekniv, og det kjentes ut som om alle musklene i øvre delen av ryggen ble revet av.

Gikk hjem for egen maskin, og regnet med at det ville gå seg til på et eller annet vis.

2 uker senere var jeg forholdsvis ok, startet dermed med å plante skog. 3 uker med dette og ryggmuskelene i øvre del av ryggen var utrolig stive og ømme, omtrent som etter hard trening. Nakken var også fryktelig stiv, og jeg hadde problemer med å kjøre bil, da jeg ikke kunne vri på hodet.

Etter at jeg sluttet med plantingen ble situasjonen litt bedre, men jeg hadde fortsatt problemer med å vri ryggraden til siden/rotere med overkroppen.

1/2 år senere fikk jeg betennelse i begge underarmer etter en "punchejobb" på data. Gikk til fysioterapeut, fikk massasje og ultralyd, men det virket dårlig. Gikk samtidig på noe betennelsesdempende tabletter, som selvsagt også var smertedempende.

Halvt år senere er jeg like langt. Studerer informatikk på Universitetet på blindern og har hoppet av/utsatt flere fag. Drar til NIMI, og får høre at problemene med armene kommer av fallet hvor ryggen har fått seg en smekk. Kiropraktor der "knekker" opp en del ledd og driver med litt massasje, samtidig som jeg får litt massasje.

Halvt år senere(nå), er jeg fortsatt like langt. Har nå gått til en kiropraktor, og han har funnet ut at ryggen er skjev, og løser opp "låste" rygghvirvler. Armene er fortsatt ikke bra.

Er det håp?

Følgende har jeg notert meg:

Det virker ikke som jeg har noe betennelse. Armene blir ofte helt bra etter trening. Hadde det vært betennelse så hadde dette neppe vært tilfelle??

Smertene er litt "av og på". Jeg har sittet noen ganger så mye som 15 timer på blindern foran pc'en og jobbet, med små påfølgende problemer. Andre ganger så kan det ta mindre enn 1 time før jeg har virkelig vondt.

Ofte kan jeg sitte og ha ganske store smerter når jeg jobber foran pc'en, mens 5 minutter etter at jeg slutter så har jeg ikke vondt lenger. Andre ganger igjen kan jeg få vondt uten å jobbe med pc.

Jeg jobbet i fjor høst som budbilsjåfør. 1/2 år med mye tunge løft og 8-9 timer "ratting" i byen. Dette gjorde ingenting fra eller til når det gjaldt smerter, ble ofte bedre..

I begynnelsen av problemene ble jeg mye værre av å sykle..?!, nå blir jeg ofte bedre...

Hva skjer? Er jeg et av disse "vi aner egentlig ikke hva som er feil med deg" tilfellene?

Jeg er nå ferdig med 5 års data utdanning på Blindern, og hadde sett frem til god lønn som dataprogrammerer, etter å ha levd på studielån i 5 år. Kan jeg vinke farvel til karrieren og finne meg noe nytt å utdanne meg som? Forresten, hvilke yrker bruker man vel ikke data i dag??

Hilsen Deprimert..

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg tror det er vanskelig å påpeke en årsak til plagene dine. Faktum er at du er ofte plaget av smerter - til dels etter belastning av muskulatur som følge av arbeid foran PC - andre ganger uten åpenbar årsak.

Smertene påvirker din livskvalitet i betydelig grad - på minst fire måter - dels ved smertene tilstedeværelse i seg selv, dels ved de begrensninger de legger på livet ditt, dels ved behandlingene du går til og kostnadene de medfører og ikke minst ved bekymring for framtiden som dataprogrammerer som smertene forårsaker.

I følgende artikkel som snart blir lagt ut i Doktor Online omtales noen momenter i behandling av kroniske smerter. Jeg håper den kan vær til litt hjelp.

"KRONISKE IKKE-KREFTRELATERTE SMERTER

Luis Romundstad

Overlege ved smerteklinikken, Rikshospitalet

Smerte er en ubehagelig sanseopplevelse av både fysisk og psykisk karakter, som vi forbinder med sykdom og skade. Akutte smerter har oftest en bestemt årsak, og er et viktig signal om at noe er galt. Kroniske smerter har ikke den viktige signalfunksjonen som akutte smerter. Kroniske smerter kan begynne som akutte smerter, men opphører ikke når skaden er tilhelet. Konstante eller hyppig tilbakevendende smerter utover 3 måneder vil oftest defineres som kroniske.

Mange faktorer bidrar til at smertene vedlikeholdes. Vi vet at kroniske smerter ofte medfører inaktivitet, sosial tilbaketrekking, mangel på energi, søvnmangel og depresjon, som igjen forverrer smertene. Behandlingen må derfor ta sikte på bedre pasientens fysiske, psykiske og sosiale funksjon. Behandlingen er ofte langvarig (måneder og år). Dette krever tålmodighet fra både pasient og lege. Egeninnsats fra pasientens side er i de fleste tilfelle helt avgjørende for et godt resultat. Målet med behandlingen blir å gjenopprette en god livskvalitet. Det er ikke alltid mulig å oppnå full smertefrihet.

De fleste pasienter med kroniske smerter vil få god hjelp av en allmennpraktiserende lege. Enkelte ganger kan det være nødvendig med henvisning til en spesialist og / eller en smerteklinikk.

Behandlingen av kroniske smerter avhenger av årsaksforhold og smertetype. For kroniske smertepasienter er det viktig å utnytte de muligheter som ligger i ikke-medikamentelle metoder: for eksempel fysisk trening, fysikalsk behandling, transkutan nervestimulering, akupunktur, osv. Det er viktig at disse behandlingsformene ikke blir pasifiserende og at pasienten selv får innsikt i sin smertetilstand.

Ofte må man i tillegg ty til medikamenter. Paracetamol og andre betennelsesdempende midler kan hjelpe noen. De med kroniske smerter og søvnforstyrrelser kan ofte få god smertelindring og bedret søvn av et antidepressivt medikament et par timer før sengetid. Andre kan ha glede av ulike former for lokalanestesiinjeksjoner. Smerter på grunn av forstyrrelser i nervesystemet kan hos noen lindres av antidepressiva eller antiepileptika.

Hos enkelte pasienter med invalidiserende smerter, og liten eller ingen behandlingseffekt med andre metoder, vil man av og til prøve morfinlignende preparater. En slik behandling er vanskelig å gjennomføre. Dersom pasienten tidligere har misbrukt medikamenter, stoff eller alkohol, vil man være svært tilbakeholden med slik behandling."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...