Gå til innhold

Det KLØR!!!


Gjest insekter over hele kroppen

Anbefalte innlegg

Gjest insekter over hele kroppen

Hei!

Jeg har den siste måneden væt plaget med at det klør så innmari på den ene skulderen/overarmen min. Jeg klør og klør til jeg blir helt rød og nummen. Ingen eksem eller utslett, ingen tegn på at huden er tørr, og jeg pleier å smøre meg med lotion ofte.

Nå føler jeg at kløen begynner å spre seg. De siste dagene har jeg klødd voldsomt også på den andre skuldra og på brystet, og om kveldene spesielt har jeg en følelse av at det kravler insekter under huden min over hele kroppen! Det flytter seg fra fingrene, til magen, til lårene, ryggen, overalt, og jeg blir SPRØ!

Noen som har noen erfaringer eller formeninger om hva dette kan komme av? Bruker hormonpreparater ifbm IVF-forsøk. Og kløe er ikke listet som bivirkninger på disse. Ellers ingen medisiner.

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå trodde jeg at jeg hadde skrevet et innlegg helt i ørska, uten at jeg var klar over det selv----

Jeg har akkurat samme kløe - på skuldrene i nakken, litt nedover overarmene - det er en blanding av stikking og kløe - uten noen form for utslett. Innimellom klør jeg så mye at jeg får bloduttredelser eller at det rett og slett blør. Har hatt det i noen uker...

Har de siste dagene brukt Eurax - jeg spurte på apoteket, og jeg kunne bruke den daglig over lang tid, sa de der. Det hjelper ganske bra, men den lukter vondt....

Jeg hadde det samme for 4-5 år siden da jeg var gravid siste gang, og tenkte da at dette var svangerskapskløe. Nå er jeg imidlertid ikke gravid, så det må være noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest insekter over hele kroppen

Nå trodde jeg at jeg hadde skrevet et innlegg helt i ørska, uten at jeg var klar over det selv----

Jeg har akkurat samme kløe - på skuldrene i nakken, litt nedover overarmene - det er en blanding av stikking og kløe - uten noen form for utslett. Innimellom klør jeg så mye at jeg får bloduttredelser eller at det rett og slett blør. Har hatt det i noen uker...

Har de siste dagene brukt Eurax - jeg spurte på apoteket, og jeg kunne bruke den daglig over lang tid, sa de der. Det hjelper ganske bra, men den lukter vondt....

Jeg hadde det samme for 4-5 år siden da jeg var gravid siste gang, og tenkte da at dette var svangerskapskløe. Nå er jeg imidlertid ikke gravid, så det må være noe annet...

Takk for svar. Dette kan iallfall ikke være svangerskapsrelatert (dessverre..). Tenkte kanskje det kunne ha en sammenheng med at jeg ble ganske solbrent på skuldrene en gang i sommer, men det er jo lenge siden nå!

Bruker ikke skyllemiddel, og kun dusjolje i dusjen. Reagerer ikke på parfyme ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det samme, men ble rødflammete i tillegg (ikke eksem). Særlig rødflammete når jeg klødde. Ett scratch med fire fingre ble til fire røde streker på f.eks. halsen... Løsningen ble Zyrtec. Legen sa at det er kronisk elveblest, og jeg har nå gått på Zyrtec (el. Cetirizin) i et halvt år. Det begynner å klø hvis jeg slutter.

Det skader i alle fall ikke å ta en Zyrtec for å se om det hjelper, det hjalp ganske momentant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest insekter over hele kroppen

Jeg ville uansett hørt med apotek/lege om dette med kløe har kommet til som ny bivirkning. Kan du ha endringer i blodstrømmen?

Tja, egentlig tror jeg ikke det kommer av medisinene, for kløen startet før jeg startet behandling. Har hatt denne kløen i større eller mindre grad i en hel måned nå.

Elveblest? Hm.. Kunne ha prøvd Zyrtec ja, men man skal vel ikke ta det om man er gravid? (Kan potensielt være gravid nå, fikk satt inn egg i forrige uke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest insekter over hele kroppen

Nå trodde jeg at jeg hadde skrevet et innlegg helt i ørska, uten at jeg var klar over det selv----

Jeg har akkurat samme kløe - på skuldrene i nakken, litt nedover overarmene - det er en blanding av stikking og kløe - uten noen form for utslett. Innimellom klør jeg så mye at jeg får bloduttredelser eller at det rett og slett blør. Har hatt det i noen uker...

Har de siste dagene brukt Eurax - jeg spurte på apoteket, og jeg kunne bruke den daglig over lang tid, sa de der. Det hjelper ganske bra, men den lukter vondt....

Jeg hadde det samme for 4-5 år siden da jeg var gravid siste gang, og tenkte da at dette var svangerskapskløe. Nå er jeg imidlertid ikke gravid, så det må være noe annet...

Hei igjen, Prust. Jeg søkte litt rundt her på doktoronline faktisk, og jeg fant svaret på det som trolig både du og jeg lider av. For min del var det iallfall veldig beskrivende.

http://www.doktoronline.no/qa/forum/19/qa3804281_kloe.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Prust. Jeg søkte litt rundt her på doktoronline faktisk, og jeg fant svaret på det som trolig både du og jeg lider av. For min del var det iallfall veldig beskrivende.

http://www.doktoronline.no/qa/forum/19/qa3804281_kloe.html

Ja, dette stemmer veldig på slik jeg oppfatter min kløe... Og psykisk betinget - ja det kan jo kanksje stemme - vi har hatt to veldig tøffe uker ved at mannen min har fått en psykisk smell og er sykemeldt, og denne kløen er kanskje min reaksjon på alt dette?

Det er de siste 2-3 ukene spesielt at jeg har klødd. Vet at jeg hadde det tidlig i august også - men vi kolliderte i slutten av juli, så det kan jo ha vært en psykisk reaksjon det også....

Har ikke falt meg inn at stress eller psykisk reaksjon kan være årsaken.... Men da skal jeg sjekke hva vi har av kremer, og se om vi har noe med kortison i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest insekter over hele kroppen

Ja, dette stemmer veldig på slik jeg oppfatter min kløe... Og psykisk betinget - ja det kan jo kanksje stemme - vi har hatt to veldig tøffe uker ved at mannen min har fått en psykisk smell og er sykemeldt, og denne kløen er kanskje min reaksjon på alt dette?

Det er de siste 2-3 ukene spesielt at jeg har klødd. Vet at jeg hadde det tidlig i august også - men vi kolliderte i slutten av juli, så det kan jo ha vært en psykisk reaksjon det også....

Har ikke falt meg inn at stress eller psykisk reaksjon kan være årsaken.... Men da skal jeg sjekke hva vi har av kremer, og se om vi har noe med kortison i.

Høres ut som dere har hatt noen tøffe tak ja, og dette er vel sannsynligvis en reaksjon på alt sammen ja. Håper du tar vare på deg selv innimellom slagene.

Selv har jeg hatt tre prøverørsforsøk på ganske kort tid, noe som er veldig krevende både fysisk og ikke minst psykisk. Har som følge av dette og andre forhold blitt deprimert (reaktiv depressiv lidelse, sier legen), men har likevel aldri tenkt at kløen kan være en reaksjon på alt dette. Snodige greier, egentlig.

Har prøvd hydrokortison-salve jeg, men det funka ikke i natt iallfall. Finnes vel noe sterkere man kan få på resept, håper jeg. Klødde meg til blods i natt, og begynner å bli veldig rød og arrete på armen.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har hatt noen tøffe tak ja, og dette er vel sannsynligvis en reaksjon på alt sammen ja. Håper du tar vare på deg selv innimellom slagene.

Selv har jeg hatt tre prøverørsforsøk på ganske kort tid, noe som er veldig krevende både fysisk og ikke minst psykisk. Har som følge av dette og andre forhold blitt deprimert (reaktiv depressiv lidelse, sier legen), men har likevel aldri tenkt at kløen kan være en reaksjon på alt dette. Snodige greier, egentlig.

Har prøvd hydrokortison-salve jeg, men det funka ikke i natt iallfall. Finnes vel noe sterkere man kan få på resept, håper jeg. Klødde meg til blods i natt, og begynner å bli veldig rød og arrete på armen.. :-(

Nå har jeg ikke lest hele tråden om igjen - men hadde du prøvd Eurax? Jeg synes det hjelper av og til om kveldene. Cluet er å få såpass lindring at jeg sovner, og da er det ikke så ofte jeg våkner av kløingen. Hvis jeg derimot blir liggende å klø, kan det ta en stund før jeg sovner...

I kveld har jeg klødd mye på skuldrene, men jeg prøver å passe på å ikke klore hull. Har ikke noe utslett.

Skjønner godt at det er en påkjenning med prøverørsforsøk! Ønsker deg lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Insekter over hele kroppen

Nå har jeg ikke lest hele tråden om igjen - men hadde du prøvd Eurax? Jeg synes det hjelper av og til om kveldene. Cluet er å få såpass lindring at jeg sovner, og da er det ikke så ofte jeg våkner av kløingen. Hvis jeg derimot blir liggende å klø, kan det ta en stund før jeg sovner...

I kveld har jeg klødd mye på skuldrene, men jeg prøver å passe på å ikke klore hull. Har ikke noe utslett.

Skjønner godt at det er en påkjenning med prøverørsforsøk! Ønsker deg lykke til :-)

Skal kjøpe Eurax ja, takk for tipset! Har ikke utslett jeg heller, men jeg har faktisk klødd bort en føflekk.. :-O Og etter min desperate kløing med en krabbegaffel, så har jeg fått noen vakre skrap. Om dette er forårsaket av psykisk stress, så blir ikke stresset mindre med all denne kløinga iallfall! :-(

Takk for lykkeønskninger. Ønsker deg også lykke til med det som dere sliter med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe Eurax ja, takk for tipset! Har ikke utslett jeg heller, men jeg har faktisk klødd bort en føflekk.. :-O Og etter min desperate kløing med en krabbegaffel, så har jeg fått noen vakre skrap. Om dette er forårsaket av psykisk stress, så blir ikke stresset mindre med all denne kløinga iallfall! :-(

Takk for lykkeønskninger. Ønsker deg også lykke til med det som dere sliter med!

Uff - krabbegaffel...! Ja, den var vel effektiv på alle måter :-(

Lykke til med alt - og takk for at du viste meg den artikkelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...