Gå til innhold

Hva er høst på engelsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

fall eller autumn (avh av om det er engelsk eller amerikansk-engelsk tror jeg?)

Skrevet

Fall eller autumn. :o)

samboer da?

*rødmer*

Er hvis ufattelig dårlig i engelsk

Skrevet

samboer da?

*rødmer*

Er hvis ufattelig dårlig i engelsk

Det er faktisk ikke det aller letteste ordet å finne på engelsk, og det tror jeg nok både skyldes at det har vært mindre vanlig med samboerskap, ihvertfall av den livslange typen med barn som vi ser i Norge, i Storbritannia og i særdeleshet i USA.

Dessuten så er det veldig lett å lage nye ord på norsk pga at vi setter sammen to eller flere ord til et nytt et, mens dette langt fra er så vanlig på engelsk.

Men du kan bruke live-in-partner, har også hørt samboerskap omtalt som "common law marriage", og uttrykket cohabitant kan brukes.

Gjest Virkelig dårlig i engelsk!
Skrevet

Det er faktisk ikke det aller letteste ordet å finne på engelsk, og det tror jeg nok både skyldes at det har vært mindre vanlig med samboerskap, ihvertfall av den livslange typen med barn som vi ser i Norge, i Storbritannia og i særdeleshet i USA.

Dessuten så er det veldig lett å lage nye ord på norsk pga at vi setter sammen to eller flere ord til et nytt et, mens dette langt fra er så vanlig på engelsk.

Men du kan bruke live-in-partner, har også hørt samboerskap omtalt som "common law marriage", og uttrykket cohabitant kan brukes.

Trengte ikke det ordet likevell.

Kan du heller hjelpe meg med og skrive hade på en ok måte. Feks: Hilsen Ola nordmann eller Med vennlig hilsen Ola nordmann...

Gjest mandolina
Skrevet

Kan du heller hjelpe meg med og skrive hade på en ok måte. Feks: Hilsen Ola nordmann eller Med vennlig hilsen Ola nordmann...

Kind regards

Skrevet

Når jeg sender jobbmialer på engelsk avslutter jeg typisk med "Kind regards, Ola Nordmann"

Skrevet

...dessuten heter det jernteppe:-)

Hehe... Jeg kjenner en innflytter i Norge som på alvor trodde det het hjerneteppe. Som et teppe som hadde lagt seg over hjernen. Hun er meget intelligent. Kanskje vi skulle gå over til det. Det er jo en stund siden muren falt, det er vel derfra vi har ordet jernteppe --- eller kanskej ikke? Jeg har alltid trodd det.

Fant et svar: "(...) er et skjold laget av jernplater eller bølgeblikk, og anvendt som brannvegg. Det kan også senkes mellom scenen og publikumsplassene i et teater. Dette ble vanlig etter brannen i Wiens Ringteater i 1881"

Skrevet

Best regards,

Ola Nordmann

pleier jeg å skrive..i jobbmailer.

Skrevet

Hehe... Jeg kjenner en innflytter i Norge som på alvor trodde det het hjerneteppe. Som et teppe som hadde lagt seg over hjernen. Hun er meget intelligent. Kanskje vi skulle gå over til det. Det er jo en stund siden muren falt, det er vel derfra vi har ordet jernteppe --- eller kanskej ikke? Jeg har alltid trodd det.

Fant et svar: "(...) er et skjold laget av jernplater eller bølgeblikk, og anvendt som brannvegg. Det kan også senkes mellom scenen og publikumsplassene i et teater. Dette ble vanlig etter brannen i Wiens Ringteater i 1881"

Ja, det symbolske jernteppet gjennom Europa er vel det mest kjente bruken av uttrykket - også internasonalt. vet ikke om andre land bruker uttrykket om hjernen;-)

Hvis jeg ikke tar helt feil, var det Winston Churchill som krediteres æren for at uttrykket Iron Curtain ble viden brukt på situasjonen i Eurpoa, men som du sier så er det opprinnelig et brannhemmende teppe på teater.

Skrevet

fall eller autumn

kommer an på hvor du er

''fall eller autumn

kommer an på hvor du er''

Hva heter det hvis du er i Bergen da, eller Stokkmarknes??

Skrevet

''fall eller autumn

kommer an på hvor du er''

Hva heter det hvis du er i Bergen da, eller Stokkmarknes??

Hvor er Stokkmarknes?

*Kjører Geir-retorikk* :-)

Skrevet

Hvor er Stokkmarknes?

*Kjører Geir-retorikk* :-)

Det er i Nord Norge, tror det er der Kjetil Stokkan(d) kommer fra. :-)

Skrevet

Jepp, det er det siste du skrev der som er riktig...

Men egentlig kan man vel ikke si at det er feil med hjerneteppe heller, ut fra måten vi bruker det på nå - det er jo en blokkering i hjernen når man ikke kommer på noe man egentlig vet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...