Gå til innhold

Nutramigen vs Soyamelk og andre spm.

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 5 mnd som vi tror har melkeallergi. Hun har atopisk eksem, og ble rødflammet over hele kroppen da hun fikk NAN. Har prøvd NAN ved 2 anledninger etterpå - for å se om den samme reaksjonen kom - og det gjorde den.

Barnelegen skrev ut resept på Nutramigen, og jeg fikk beskjed om å kutte ut all melk i kosten da jeg ammer.

Nå orker jeg ikke dette styret mer (sliter med å få vesla til å ta puppen), og prøver å venne henne til Nutramigen.

Problemet er jo at det smaker blæh. Har fått forslag om å gi henne soyamelk kjøpt på helsekostforretningen isteden. Det smaker iallefall godt.

Hvordan er den ernæringsmessig i forhold til Nutramigen, og er det lurt å gi så mye soya til en melkeallergiker? Er ikke sjansen for utvikling av soya-allergi stor da?

Melkeallergien er ikke påvist ved prikktest, kun ved at jeg har sett reaksjon da hun har fått morsmelkerstatning. Skal ta blodprøve på mandag. Er det sansynlig at vi får no resultater fra den prøven?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31379-nutramigen-vs-soyamelk-og-andre-spm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære niiki

Hvis det ikke er påvist en sikker melkeallergi hos barnet ditt synes jeg ikke du skal unngå melk og melkeprodukter i din kost. En blodprøve kan nok gi svar på om barnet ditt er sikker melkeallergiker, men vurdering av blkodptøvesvaret bør gjøres av en som har erfaring med allergidiagnostikk.

Soyamelk fra helsekost er ikke alltid ernæringsmessig fullverdig - og vi anbefaler ikke soyamelk som førstevalg til spedbarn - det aller beste er om de kan vennes til å godta Nutramigen. Ellers kan du få soyamelk fra apotek.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...