Gå til innhold

Induksjonsovn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gode, brune, Elektra (eller kanskje det var Elektrolux) var ca 20 år og absolutt like god da den ble byttet ut. Jeg flyttet og kjøpte ny da kjøkkenet ble pusset opp.

Det er en ekkel regel for utstyr i heimen; det du VIL bli kvitt, det funker og funker og funker. Det du gjerne vil beholde trenger reparasjoner eller må byttes ut. Den komfyren du snakker om kommer til å vare evig! ;)

''Den komfyren du snakker om kommer til å vare evig! ;)''

Blæh. Jeg går bare rundt og håper at den skal avgå ved døden snarest. Den har nemlig en temmelig ustandard komfyrtopp (den er innebygget) så om den dør så må sannsynligvis også benkeplatene skiftes - noe jeg hadde blitt jublende glad for! De platene som er der nå er i laminat og de skjærer fullstendig med resten av innredningen som er i heltre! Og da mener jeg totalt og fullstendig skjærings! I tillegg til at jeg ikke liker verken komfyrtoppen eller stekeovnen.

Fortsetter under...

Skrevet

Min kjære påstår at kjelene man bruker på må induksjon blir varme i bunnen, men ikke i sidene sånn at varmen ikke spres oppover via kjelen, men kun via maten og derfor lettere blir brent.

På den annen side mente han da også at kermisk topp var bare tull da jeg kjøpte ny komfyr for to år siden... Jeg kjøpte selvfølgelig keramisk topp alikevel. ;o)

Jeg tviler ganske mye på at hans gamle kokeplater varmer opp sidene på kjelene. Det er nok bunnen som varmes opp der også, gitt, så spres varmen oppover. Varmen spres ikke dårligere langs kjelevegger selv om varmekilden er induksjon...

Min erfaring med fire typer komfyrtopp (gammeldagse plater, keramisk topp, gass og induksjon), er at induksjon er overlegent best! All mat går bra på induksjon, jeg har ikke en eneste gang opplevd å savne mine gamle plater etter at vi byttet.

Skrevet

Jeg tviler ganske mye på at hans gamle kokeplater varmer opp sidene på kjelene. Det er nok bunnen som varmes opp der også, gitt, så spres varmen oppover. Varmen spres ikke dårligere langs kjelevegger selv om varmekilden er induksjon...

Min erfaring med fire typer komfyrtopp (gammeldagse plater, keramisk topp, gass og induksjon), er at induksjon er overlegent best! All mat går bra på induksjon, jeg har ikke en eneste gang opplevd å savne mine gamle plater etter at vi byttet.

Hans poeng er at kjeler for induksjon er laget av rustfritt stål som ikke leder varme noe særlig. Andre kjeler leder varme også oppover langs sidene via bunnvarmen.

Men jeg innser jo at jeg har en jobb å gjøre den dagen komfyren hans takker for seg... *Sukk*

Skrevet

Min kjære påstår at kjelene man bruker på må induksjon blir varme i bunnen, men ikke i sidene sånn at varmen ikke spres oppover via kjelen, men kun via maten og derfor lettere blir brent.

På den annen side mente han da også at kermisk topp var bare tull da jeg kjøpte ny komfyr for to år siden... Jeg kjøpte selvfølgelig keramisk topp alikevel. ;o)

Bruker jeg Power-funksjonen når jeg skal koke grøt, så taper jeg selvsagt. Melkemat kokes opp på noe lavere varme, men som sagt - når det har kokt opp, og det skal småkoke i 50 minutter er det helt ypperlig med induksjon.

Jeg skjønner ikke helt hva han bekymrer seg for, jeg da, med mindre han har tenkt å koke alt han skal koke i rekordfart med max varme på platene hele tiden. Det går forresten gæli på vanlig ovn også, men det tar bare mye lenger tid. :-)

Jeg hadde ikke vurdert noe annet enn induksjon om jeg skulle bytte ovn i dag, jeg er på min 2. ovn nå og like fornøyd som første gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...