Gå til innhold

physiotens-kreatinin

Anbefalte innlegg

Bruker Tenormin 10mg og Physiotens 0,3mg for høyt blodtrykk. Har noen spørsmål i forbindelse med bruk av Physiotens.I pakningsvedlegget står det oppført følgende: Skal ikke gis til personer med kreatinin over 160. Dette vet legen, som er nefrolog. Men etter å ha fått bivirkninger av Atacand og Renitec (akutt hevelse i luftveiene)fikk jeg tilsendt resept på Physiotens. Jeg ble betenkt, men begynte med tbl. som avtalt.

Hvorfor denne advarselen? Hva er risikoen? At nyrefunksjonen forverres ytterligere, eller evt. "bare" fare for at blodtrykket kan bli for lavt?

Ved siste kontroll var blodtrykket fortsatt mye for høyt og dosen ble derfor økt fra 0,2 til 0,3mg daglig. Men det blir stort svinn og fare for unøyaktighet når en skal prøve å dele det lille tablett-grynet, uten delestrek! Finnes det 0,1 mg tbl i handelen?

Er det helt utelukket at Physiotens kan gi samme type ødemer i ansikt/svelg som Renitec o.l. preperater?

Har nettopp begynt med Lipitor tbl. også, kan de være årsak til Hevelse/tetthet i halsen? Har fått respekt for den slags reaksjoner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31389-physiotens-kreatinin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Virkestoffene i Physiotens utskilles først og fremst via nyrene. Redusert nyrefunksjon (d.v.s. høy kreatinin) kan føre til langsommer utskillelse og derved sterkere blodtrykkssenkende effekt.

Produktet selges som 0,2 mg og 0,4 mg tabletter. Hvorvidt de har delestrek, vet jeg dessverre ikke.

Hevelse i ansikt/svelg er ikke angitt som bivirkning av Physiotens, men kan forekomme en sjelden gang ved bruk av Lipitor.

Jeg foreslår at du også framlegger spørsmålene for legen du bruker slik at du kan få informasjon som er tilpasset din helsesituasjon.

Lykke til !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31389-physiotens-kreatinin/#findComment-124257
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...