Gå til innhold

Psykiatri i media igjen


Gjest oppgittilitt

Anbefalte innlegg

Gjest oppgittilitt

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=525817

Jeg synes slike nyheter er skremmende. Gjør at en gjerne vil holde sin diagnose hemmlig for andre. Jeg vil ikke bli satt i samme bås som denne kvinnen feks. Jeg har opplevd også at enkelte fagpersoner er slik. At når de får vite diagnosenhar de alleredet kategorisert individet og puttet det inn i en boks og en mal og liksom skjønt "alt.. Uten å møte individet som mennesket til mennesket og se den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg visst

"Jeg vil ikke bli satt i samme bås som denne kvinnen feks"

Nei, det er klart. Hun må ha hatt en ekstrem type av diagnosen. Det burde i hvert fall stått. Folk der ute danner seg gjerne oppfatninger som er gale, om at de som har det og det er sånn og sånn. Veldig unyanser og ofte i stor grad lite treffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinnville bråkebøtte

Ser egentlig litt komisk på akkurat dette jeg. Det sier jo så fryktelig mye om hvor lite media vet om psykiske lidelser. Tror de burde sendes på kurs. Eller dette er vel også deres måte å få fram sensasjoner på. Hun er emosjonellt ustabil!!! Hjelpe meg, pass dere.

Jeg er lungesyk.......pass dere, kan jo få så mye oksygenmangel at jeg "klikker." He-he, tullete. Men klart, når man er psykisk syk er det jo noe i hodet som er galt, og hodet styrer jo alt, både psykisk og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Nja - nå er Münchausen med stedfortreder en _litt_ spesiell diagnose også da :-)

Du skal ha noe skikkelig fæle diagnoser for å bli sett sånn på tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forståelig at du tenker slik. Visse diagnoser er vesentlig mer stigmatiserende enn andre, og den her omtalte tilhører sannsynligvis en av "verstingene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Det er forståelig at du tenker slik. Visse diagnoser er vesentlig mer stigmatiserende enn andre, og den her omtalte tilhører sannsynligvis en av "verstingene".

Frosken - du har masse peiling på det meste.

Hva er egentlig Münchhaussen med stedfortreder? Jeg har ikke sett noe annet enn skrekk-film forklaringen med mødre som tar livet av ungene sine med å forgifte dem eller andre ting for å få oppmerksomhet fra leger. Finnes det harmløse varianter av denne noe sted også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ville jeg tro

Nja - nå er Münchausen med stedfortreder en _litt_ spesiell diagnose også da :-)

Du skal ha noe skikkelig fæle diagnoser for å bli sett sånn på tror jeg.

Det var vel mer emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse de reagerte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinnville bråkebøtte

Det var vel mer emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse de reagerte på...

Hvor mange med eupf-diagnose tar livet av barna sine??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ville jeg tro

Hvor mange med eupf-diagnose tar livet av barna sine??

Veldig veldig veldig veldig veldig få ville jeg tro. Og det er vel også derfor trådstarter reagerer? (det må hun forøvrig få uttale seg om selv, for jeg _vet_ jo ikke hva hun reagerer på, men jeg ville reagert på det) Selve artikkelen sier jo '' De sakkyndige mener hun lider av en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. '' og det er jo det som blir så veldig feil. Nettopp fordi folk med eupf vel overhodet ikke kjennetegnes ved at de går rundt og dreper barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Sakset fra ICD-10 boka:

''F68.1 Viljestyrt produksjon eller simulering av symptomer eller dysfunksjon, enten fysisk eller psykisk.

Pasienten simulerer gjentatte ganger symptomer uten åpenbar grunn og kan gå så langt som til å skade seg selv for å produsere symptomer og tegn. Motiveringen er uklar og muligens indrestyrt i den hensikt å komme i sykerollen. Lidelsen er ofte forbundet med markerte forstyrrelser i personlighet og forhold til andre mennesker.''

By proxy betyr at pasienten bruker en annen person til dette formålet. Gjør vedkommende syk eller skadet, eller manipulerer vedkommende til å tro det.

Joa, jeg vet jo hva akkurat dette innebærer - men jeg lurte på om dette tidvis har en mild form feks - noen som kan fungere godt uten å være en nevneverdig plage men likevel lide av dette, eller om dette er de klassiske som skader og dreper ungene sine hver gang liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...