Gå til innhold

Tvangstanker/medisin/NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Tvangstanker

Hei NHD!

Prøvde å søke på dette, men fant ikke mye om det...

Jeg har en del tvangstanker. Ang. smitte/bakterier. Er også litt deppa, men det er ikke mye. Har litt opp og ned perioder.

I ned perioder vasker jeg meg mye på hendene. Er lei meg osv. Men så kan det gå bra en lang stund.

Har gått til psykolog. Hun ville ikke at jeg skulle ha medisiner. Jeg har sluttet til henne for en stund siden. Trodde det gikk så bra. Men etter en liten stund, merker jeg at jeg ikke er så bra allikevel.

Det jeg lurer på, hva synes du om medisiner til tvangstanker? Jeg har det jo ikke så ille hele tiden, men i perioder. Dette sliter både på meg og familie.

Men synes du det er dumt med medinsiner når jeg begynner å bli såpass bra? Synes du jeg skal kontakte psykologen min igjen? Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre...Eller skal jeg bare se om det blir bedre om litt?

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31441-tvangstankermedisinnhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes det er fornuftig å bruke medisiner når en har tvangstanker. Du skriver også om depresjon som du også vil bli kvitt om du bruker medisinen.

Førstevalg ved tvangslidelser er SSRI som Seroxat, Cipramil og Zoloft. Ofte må dosen være litt høyere enn ved depresjonsbehandling. Av en eller annen grunn synes det som om de med tvangslidelser tolererer medisinen bedre enn de som har angst og depresjon, og de opplever sjeldnere bivirkninger på tross av større doser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31441-tvangstankermedisinnhd/#findComment-124267
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...