Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Vanligvis gror en brukket lilletå uten behandling forutsatt at man bruker stivt skotøy (f.eks. tresko) slik at det blir lite bøying i tåleddene. For sikkerhets skyld kan det være greitt å få tatt et røntgenbilde slik at man vet leddene ikke er involvert i bruddet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31453-brukket-t%C3%A5/#findComment-124326
Del på andre sider

Vanligvis gror en brukket lilletå uten behandling forutsatt at man bruker stivt skotøy (f.eks. tresko) slik at det blir lite bøying i tåleddene. For sikkerhets skyld kan det være greitt å få tatt et røntgenbilde slik at man vet leddene ikke er involvert i bruddet.

Jeg tror jeg har brukket en tå tidligere, det var den midterste tåa på den andre foten. Jeg tok aldri bilde, men den er i dag helt "lealaus" i leddet, og kan legges både helt flatt bakover og framover. Og jeg kan ikke bevege den uten å bruke hendene. (Bare sånn apropos) :o)

Om leddet skulle være skadet på lilletåa, så kan det vel ikke gjøres noe ved? Er det egentlig så farlig da?(Ja, jeg innrømmer det gjerne, jeg synes det blir litt for dumt å gå til legen med dette... Spesielt med tanke på at jeg for tiden er sykemeldt med alskens andre rariteter, som du vet.)

Det eneste er at det hadde vært praktisk med krykker (eller prekestol *lol*). Men det går vel over snart.

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31453-brukket-t%C3%A5/#findComment-124333
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg tror jeg har brukket en tå tidligere, det var den midterste tåa på den andre foten. Jeg tok aldri bilde, men den er i dag helt "lealaus" i leddet, og kan legges både helt flatt bakover og framover. Og jeg kan ikke bevege den uten å bruke hendene. (Bare sånn apropos) :o)

Om leddet skulle være skadet på lilletåa, så kan det vel ikke gjøres noe ved? Er det egentlig så farlig da?(Ja, jeg innrømmer det gjerne, jeg synes det blir litt for dumt å gå til legen med dette... Spesielt med tanke på at jeg for tiden er sykemeldt med alskens andre rariteter, som du vet.)

Det eneste er at det hadde vært praktisk med krykker (eller prekestol *lol*). Men det går vel over snart.

:o)

Dersom leddet er skadet, kan man overveie å operere. Hvor vanlig det er å gjøre dette, vet jeg imidlertid ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31453-brukket-t%C3%A5/#findComment-124346
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...