Gjest ikke signatur Skrevet 18. september 2008 Skrevet 18. september 2008 Jeg skal på jobbintervju. Også en jobb i kommunen. Skal jeg si det til sjefen i avdelingen jeg jobber i at jeg skal til intervju? Jeg har 3 mnd. oppsigelsestid, og jeg vil være ærlig. Skal jeg bruke sjef + en kollega som referanse? Jeg har ikke søkt ny jobb på mange år; har noen tips? Jeg må vel ha med papirer til samtalen og kle meg pent. Er det ellers noe jeg må tenke på? *nervøs* 0 Siter
Speak Skrevet 18. september 2008 Skrevet 18. september 2008 Dersom du skal bruke sjefen som referanse så må du jo fortelle det. Slike ting må avklares før du gir navnet til referansen. Ellers bør du tenkte gjennom spørsmålene: Hvorfor vil jeg ha denne jobben, og hvorfor skal de velge akkurat deg. Det er også smart å ha noen spørsmål om den nye jobben. Hva du kan forvente deg at du skal/må gjøre osv. Ha gjerne gode argumenter klare for at du kommer til å mestre disse tingene. Kom i tide, og se presentabel ut. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. september 2008 Skrevet 18. september 2008 Jeg ville ikke fortalt sjefen om intervjuet, og ville også valgt en annen person som referanse. Dersom sjefen er klar over at du søker deg ut er det vel stor sannsynlighet for at det vil gå ut over mulighetene dine der du er. 0 Siter
Gjest Lykke til Skrevet 18. september 2008 Skrevet 18. september 2008 Jeg ville ikke fortalt til sjefen at jeg skulle i intervju. Da kan du så klart heller ikke bruke han som referanse. Søker også noen jobber selv nå, men sier ikke et ord her jeg er ansatt før jeg får et tilbud på en jobb jeg ønsker. 0 Siter
mrxx Skrevet 18. september 2008 Skrevet 18. september 2008 Som det blir sagt her, du trenger ikke å si til sjefen din at du skal til intervjue. Men du bør spørre den du vil oppgi som referanse, om h*n vil være referanse for deg, slik at de også kan forberede seg litt på hva de vil si. Det er ikke så godt å si det du vil si når du plutselig blir oppringt uten at du er klar over at du er oppgitt som referanse. Som referanse kan du enten oppgi en leder, eller en kollega eller begge deler. Du kan også bruke en leder i fra tidligere jobb, hvis du synes det er bedre. Forbered deg godt og tenk litt i gjennom dine sterke og svake sider, så du vet hva du vil svare hvis du får spørsmål om det. Så bør du to til tre spørsmål du selv kan stille, det er også lurt. Du har ikke noe å være nervøs for, husk at et intervjue er like mye for deg som for dem. De vil prøve å finne mest mulig ut om deg og du skal prøve å finne ut mest mulig om dem og den stillingen du har søkt. Dette går begge veier. Tenker du slik så blir du mindre nervøs. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 18. september 2008 Skrevet 18. september 2008 Sitt ordentlig på stolen, se den du snakker med i øynene, smil, ikke ha armene i kors, ikke fikle med ting - og selv om du er nervøs, lat som om du ikke er det. Ikke være redd for å fortelle positive ting om deg selv, det er ikke skryt. Tenk på noe som kan være negativt, men ikke nødvendigvis er det. Kom litt for tidlig, ikke mye, vær forberedt - og svar på alt de spør om i tillegg til å fortelle på eget initiativ 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 18. september 2008 Skrevet 18. september 2008 Jeg ville ha sagt det til nåværende sjef om jeg ble innkalt til intervju. Jeg ville ha forklart på en enkel og grei måte at jeg hadde søkt på en annen attraktiv stilling, og er innkalt til intervju. Du kan jo eventuelt si at du har det greit der du er, men ønsker å vurdere nye utfordringer. I intervjusituasjonen vil det virke merkelig om du ikke oppgir nåværende sjef som referanse. Da er det grunn til å lure på om noe er galt der du er. Og det vil sannsynligvis være naturlig for de som intervjuer deg å høre om det er ok å bruke nåværende sjef som referanse. Hvis du sier nei, så må du ha ei god forklaring på lur i hvert fall. Og jeg kan ikke tenke meg ei forklaring som er god nok til at jeg ville ha kjøpt den i en sånn situasjon. Sjansen er uansett stor for at de sjekker referanse underhånden når du er i samme system, og som kommunalt ansatt er søkerlistene uansett en offentlig sak. Om du ikke har bedt spesielt om å bli behandlet uoff, da. Åpenhet er nok til syvende og sist en fordel både i fhd til nåværende stilling og mulig framtidig stilling. Det er viktig å ikke brenne broer til det man forlater heller. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 18. september 2008 Skrevet 18. september 2008 Jeg ville ha sagt det til nåværende sjef om jeg ble innkalt til intervju. Jeg ville ha forklart på en enkel og grei måte at jeg hadde søkt på en annen attraktiv stilling, og er innkalt til intervju. Du kan jo eventuelt si at du har det greit der du er, men ønsker å vurdere nye utfordringer. I intervjusituasjonen vil det virke merkelig om du ikke oppgir nåværende sjef som referanse. Da er det grunn til å lure på om noe er galt der du er. Og det vil sannsynligvis være naturlig for de som intervjuer deg å høre om det er ok å bruke nåværende sjef som referanse. Hvis du sier nei, så må du ha ei god forklaring på lur i hvert fall. Og jeg kan ikke tenke meg ei forklaring som er god nok til at jeg ville ha kjøpt den i en sånn situasjon. Sjansen er uansett stor for at de sjekker referanse underhånden når du er i samme system, og som kommunalt ansatt er søkerlistene uansett en offentlig sak. Om du ikke har bedt spesielt om å bli behandlet uoff, da. Åpenhet er nok til syvende og sist en fordel både i fhd til nåværende stilling og mulig framtidig stilling. Det er viktig å ikke brenne broer til det man forlater heller. ""I intervjusituasjonen vil det virke merkelig om du ikke oppgir nåværende sjef som referanse."" Det er helt normalt å ikke bruke nåværende sjef som referanse. Begrunnelsen er rett og slett at vedkommende ikke er orientert om at du søker ny jobb, og at du ikke ønsker at han skal få vite om det på et såpass tidlig stadium i prosessen som et førstegangsintervju er. Jeg jobber i en bransje med høy mobilitet, og det er høyst uvanlig at folk bruker nåværende sjef som referanse. Hvis de gjør det er det som regel fordi de enten er i et vikariat som går ut, eller har fått oppsigelse på grunn av nedskjæringer, slik at sjefen vet at de uansett kommer til å slutte. 0 Siter
Shova Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 ""I intervjusituasjonen vil det virke merkelig om du ikke oppgir nåværende sjef som referanse."" Det er helt normalt å ikke bruke nåværende sjef som referanse. Begrunnelsen er rett og slett at vedkommende ikke er orientert om at du søker ny jobb, og at du ikke ønsker at han skal få vite om det på et såpass tidlig stadium i prosessen som et førstegangsintervju er. Jeg jobber i en bransje med høy mobilitet, og det er høyst uvanlig at folk bruker nåværende sjef som referanse. Hvis de gjør det er det som regel fordi de enten er i et vikariat som går ut, eller har fått oppsigelse på grunn av nedskjæringer, slik at sjefen vet at de uansett kommer til å slutte. Støtter dette helt ut. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Jeg ville ha sagt det til nåværende sjef om jeg ble innkalt til intervju. Jeg ville ha forklart på en enkel og grei måte at jeg hadde søkt på en annen attraktiv stilling, og er innkalt til intervju. Du kan jo eventuelt si at du har det greit der du er, men ønsker å vurdere nye utfordringer. I intervjusituasjonen vil det virke merkelig om du ikke oppgir nåværende sjef som referanse. Da er det grunn til å lure på om noe er galt der du er. Og det vil sannsynligvis være naturlig for de som intervjuer deg å høre om det er ok å bruke nåværende sjef som referanse. Hvis du sier nei, så må du ha ei god forklaring på lur i hvert fall. Og jeg kan ikke tenke meg ei forklaring som er god nok til at jeg ville ha kjøpt den i en sånn situasjon. Sjansen er uansett stor for at de sjekker referanse underhånden når du er i samme system, og som kommunalt ansatt er søkerlistene uansett en offentlig sak. Om du ikke har bedt spesielt om å bli behandlet uoff, da. Åpenhet er nok til syvende og sist en fordel både i fhd til nåværende stilling og mulig framtidig stilling. Det er viktig å ikke brenne broer til det man forlater heller. Det har aldri skjedd at noen har ringt mine referanser faktisk... Så det er ikke alltid det skjer. 0 Siter
ekte nick Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 ""I intervjusituasjonen vil det virke merkelig om du ikke oppgir nåværende sjef som referanse."" Det er helt normalt å ikke bruke nåværende sjef som referanse. Begrunnelsen er rett og slett at vedkommende ikke er orientert om at du søker ny jobb, og at du ikke ønsker at han skal få vite om det på et såpass tidlig stadium i prosessen som et førstegangsintervju er. Jeg jobber i en bransje med høy mobilitet, og det er høyst uvanlig at folk bruker nåværende sjef som referanse. Hvis de gjør det er det som regel fordi de enten er i et vikariat som går ut, eller har fått oppsigelse på grunn av nedskjæringer, slik at sjefen vet at de uansett kommer til å slutte. Jeg er helt enig. Jeg pleier ikke å oppgi nåværende sjef som referanse, med samme begrunnelse, og har aldri støtt på problemer av den grunn. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 ""I intervjusituasjonen vil det virke merkelig om du ikke oppgir nåværende sjef som referanse."" Det er helt normalt å ikke bruke nåværende sjef som referanse. Begrunnelsen er rett og slett at vedkommende ikke er orientert om at du søker ny jobb, og at du ikke ønsker at han skal få vite om det på et såpass tidlig stadium i prosessen som et førstegangsintervju er. Jeg jobber i en bransje med høy mobilitet, og det er høyst uvanlig at folk bruker nåværende sjef som referanse. Hvis de gjør det er det som regel fordi de enten er i et vikariat som går ut, eller har fått oppsigelse på grunn av nedskjæringer, slik at sjefen vet at de uansett kommer til å slutte. Sant nok - i en sånn bransje vil det være en grei forklaring. Men internt i samme organisasjon... Mener det blir litt forskjellig der. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.