Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er for tiden paa reise i Peru og har slitt med en influensa i en og en halv uke. (tette bihuler, mye snoerr om morgenen, slapp i kroppen og litt svimmelhet) Men i dag tidlig oppdaget jeg et roedt utslett, mest tydelig paa benene og fant det best aa oppsoeke en lege. Han ga meg raskt diagnosen rubeola og ba meg ta det med ro 3-4 dager, drikke mye vann og ikke spise/drikke noe som inneholder sitrusfrukt. Har naa funnet ut at rubeola faktisk er meslinger og at det ikke er saa vanlig for en 23 aar gammel, trolig vaksinert, nordmann. Vet ikke om det er noedvendig aa blaase dette opp, men ville gjerne ha en kommentar paa meslinger hos voksne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31482-rubeola/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

De fleste nordmenn under 30-35 år (jeg vet ikke nøyaktig hvilket årstall man begynte med MMR-vaksinen) er vaksinert mot meslinger (rubeola). Vaksinen gir riktignok ikke 100 % beskyttelse mot sykdommen, men gjør meg likevel noe usikker på om rubeola er forklaringen på ditt utslett.

Dette kan jeg naturligvis ikke vurdere med sikkerhet da jeg ikke har undersøkt deg.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31482-rubeola/#findComment-124547
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...