Gå til innhold

Bipolar/manisk-depressiv??

Anbefalte innlegg

missundercover

Jeg er en jente som tidligere har slitt med en alvorlig depresjon, som jeg nå har kommet over. Etter depresjonen har humøret og aktivitetsnivået mitt steget. Jeg har blitt supersosial, er veldig pratesyk og har mange tanker som jeg ikke rekker å henge med på. Har mange ideer/prosjekter som jeg prøver å sette ut i verden. Tenker masse på sex og har tatt en del gale avgjørelser som fikk store konsekvenser (bla penger). Jeg har prøvd å lese litt om depresjon, da jeg kom over en annen sykdom; bipolar. Jeg tror nemlig jeg er bipolar II. Etter at jeg har tenkt og lest mye om dette, kan jeg nå se at jeg har hatt perioder tidligere hvor jeg har trent mye og hatt lite behov for søvn og andre symptomer som jeg allerede har nevnt.

Saken er nå at jeg har blitt henvist til en psykiatrisk poliklinikk pga fysisk plage som legen mener er av psykisk slag (sannsynligvis en ettervirkning av en traumatisk opplevelse). Har prøvd å nevne disse symptomene for psykologen min, men han virker ikke som han interesserer seg for dette foreløpig. Skal jeg si til han hva jeg tror? Virker det rart om pasienten foreslår en diagnose?

Må også legge til at en av forfedrene mine har vært innlagt på psykiatrisk sykehus av ukjent årsak. Jeg vet nemlig at bipolar ofte ligger i genene...

Trenger sårt et svar...

Hilsen fortvilt 20-åring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31485-bipolarmanisk-depressiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror du har rett. Det er stor sannsynlighet for at du har en bipolar II.

Jeg synes du skal si det til psykologen.

Dersom han vet hva det er, tar han deg alvorlig. Dersom han ikke vet hva det er, spiller han uinteressert. I så fall bør du be om å få komme til en psykiater.

Lykke til :-)

Gjest latino

HALLO :oD

Mitt svar til deg er ABSOLUTT ikke for å undergrave NDH, men selv har jeg trodd at jeg har vært M/D (bipolar), i en del år.

Men jeg vil gi deg et mulig alternativ: (ikke minst fordi du nevner en traumatisk opplevelse).

Gå til 1:KVASIR 2: søk på nakkesleng. 3: Der finner du Landsforeninge for Nakkesalengskadde. (husker ikke helt det riktige navnet, men tror du vil kjenne det igjen når du ser det) 4:

På hjemmesiden deres, finner du (på venstre side), en del valg. GÅ TIL "ARTIKLER". 5: GÅ TIL ARTIKKELEN: (SOM ER SAKSET FRA BERGENS TIDENE, FRA 04.08.99, OG SOM HAR OVERSKRIFTEN "Traumatiske trafikkulykker". Nesten nederst på side 1, finner du opplistet 3 punkter. Legg deg pkt. "C" på minnet, og tenk tilbake på om dette kan stemme med når du opplevde ditt traume, eller noe senere, som kunne ha utløst dette som "den berømte dråpen som............

Selv fikk jeg en ganske viktig EUREKAOPPLEVELSE.

Min egen M/D, startet ca. 5 år etter en ganske stor bilkollisjon, men dette kan vøre forskjellIG fra menneske til menneske.

Skal tipse deg om 2 steder du kan kontakte:

De som har utarbeidet nevnte artikket:

Senter for krisepsykologi, Bergen TLF: 55 59 61 80

og/eller Kompetansesenter for voldsofre (rosa sider i Oslokatalogen).

LYKKE TIL

HEGE

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...