Gjest bikku Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Så pålegget "Banos" nevnt i en annen tråd, og fikk frysninger på ryggen ved tanken på det. Jeg trodde det var borte fra hyllene, men tydeligvis ikke. Et annet grøss fra barndommens verden er "Sunda", som hadde bilde av en sterk, liten gutt på boksen. Det har heldigvis forsvunnet. Tror jeg. Husker også "Rødtopp". Det var ikke så ille på smak. Mer som syltetøy uten klumper. Og så var bildet på boksen ganske søtt. Har du noen minner om ovennevnte, eller andre grøss eller smaksopplevelser fra barndommen som du vil dele på en fredag som snegler seg mot helg? 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Sunda lever i beste velgående. Det er meg totalt uforståelig at noen faktisk kjøper og spiser sukret honning, men det gjør altså folk. Jeg kjenner faktisk noen. Banos og Rødtopp har jeg aldri spist og Rødtopp er vel ute av markedet forlengst? Vi pleide å ha Nøtte og Sjokade husker jeg, i tillegg til Sunda (jada...). HaPå var fast takst også og etterhvert også Nugatti. Herregud for et kosthold jeg hadde i barndommen.... | Nå har jeg stort sett ikke noe av dette i huset, en boks Nugatti eller Sjokonøtt en gang i året kanskje. Kjæresten har HaPå (vidunderlig med smør og HaPå på nystekte, varme vafler!) og Peanøttsmør. ) 0 Siter
Mirabell Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Ungene min liker Banos, laget av banan, sukker og fett *grøsser* Ellers hadde vi jo fleskepølse og tubeost som jeg holder meg langt unna nå. 0 Siter
Aggathe Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Banos likte jeg ikke, spiste heller ikke noe særlig sjokoladepålegg. Sånn hvit Hapå derimot var godt, husker jeg lette etter den i butikkhyllene i mange år etter den forsvant! Favoritten over alle favoritter, var svensk Prim, det var godt det, kjenner fortsatt følelsen av å sitte på en campingplass hos søta bror og spise kneip med svensk prim : ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Banos likte jeg ikke, spiste heller ikke noe særlig sjokoladepålegg. Sånn hvit Hapå derimot var godt, husker jeg lette etter den i butikkhyllene i mange år etter den forsvant! Favoritten over alle favoritter, var svensk Prim, det var godt det, kjenner fortsatt følelsen av å sitte på en campingplass hos søta bror og spise kneip med svensk prim : ) ''Sånn hvit Hapå derimot var godt, husker jeg lette etter den i butikkhyllene i mange år etter den forsvant!'' Ananas-HaPå? Var det virkelig noen som likte den? *Grøss* Det var en mørkere HaPå også, den var heller ikke god. De var vel ikke så lenge på markedet de der to? 0 Siter
morsan Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Banos og Rødtopp likte jeg ikke, men husker at vi innimellom spiste Sunda. For en tid tilbake kjøpte jeg forresten Nøtte i et anfall av nostalgi, og det var jo utrolig godt, da:-) Men ikke noe for hverdagsbruk, og jeg passet på at ikke junior så hva jeg hadde kjøpt;-) Husker ikke hvor mange år det er siden sist jeg smakte det. 0 Siter
pekkaline Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Banos og sunda finnes enda det. I barndommen min så var det nok nøtte som dominerte på brødskivene. Jeg hadde en boks i hus for noen mndr siden, jeg var en tur i barndomsminner igjen da . Sjokade hadde vi også, og den liker alle barna mine og. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Sunda lever i beste velgående. Det er meg totalt uforståelig at noen faktisk kjøper og spiser sukret honning, men det gjør altså folk. Jeg kjenner faktisk noen. Banos og Rødtopp har jeg aldri spist og Rødtopp er vel ute av markedet forlengst? Vi pleide å ha Nøtte og Sjokade husker jeg, i tillegg til Sunda (jada...). HaPå var fast takst også og etterhvert også Nugatti. Herregud for et kosthold jeg hadde i barndommen.... | Nå har jeg stort sett ikke noe av dette i huset, en boks Nugatti eller Sjokonøtt en gang i året kanskje. Kjæresten har HaPå (vidunderlig med smør og HaPå på nystekte, varme vafler!) og Peanøttsmør. ) Åh, Nøtte husker jeg. Det var godt. Har liksom et minne om at vi _aldri_ hadde søte pålegg, men må jo tydeligvis ha hatt det noen ganger. Nå for tida blir det en boks Nugatti i ny og ne. 0 Siter
Aggathe Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 ''Sånn hvit Hapå derimot var godt, husker jeg lette etter den i butikkhyllene i mange år etter den forsvant!'' Ananas-HaPå? Var det virkelig noen som likte den? *Grøss* Det var en mørkere HaPå også, den var heller ikke god. De var vel ikke så lenge på markedet de der to? Var det ananas det var ja, hm, det var iallefall godt, men erindrer at ikke så mange likte det. Den andre Hapåen var sjokolade Hapå, og den var ikke så god nei, min far kjøpte ofte feil, han så ikke forskjellen, da ble det sutring i heimen! Men Hapå er godt den dag i dag, spesielt på bakels som du sier, prim er også en vinner der : ) 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Ungene min liker Banos, laget av banan, sukker og fett *grøsser* Ellers hadde vi jo fleskepølse og tubeost som jeg holder meg langt unna nå. Er du nå sikker på at det er banan i Banos i det hele tatt? Det er jo å foretrekke framfor kjemisk framstilt bananessens, da. Husker vi lagte det i kjemitimen på videregående. Bananessens, altså. Ikke Banos 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Var det ananas det var ja, hm, det var iallefall godt, men erindrer at ikke så mange likte det. Den andre Hapåen var sjokolade Hapå, og den var ikke så god nei, min far kjøpte ofte feil, han så ikke forskjellen, da ble det sutring i heimen! Men Hapå er godt den dag i dag, spesielt på bakels som du sier, prim er også en vinner der : ) Mmm... Spørs om det blir vafler i helga! ) 0 Siter
Aggathe Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Mmm... Spørs om det blir vafler i helga! ) Spørs ja, er jo bare møkkavær, så da kan man spise hele helga. I dag har jeg lovet å bake sjokoladeboller da, men søndag er en fin bakelsdag! 0 Siter
Jølsen Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Vi hadde ikke noe sånt der jeg vokste opp. Vi fikk brød med saus og linsesuppe. Det ble jo akkurat det samme! 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Vi hadde ikke noe sånt der jeg vokste opp. Vi fikk brød med saus og linsesuppe. Det ble jo akkurat det samme! Det kan jo forklare mye... Om du har gått glipp av det i barndommen, så ser det ikke ut som om det er for seint enda. Forferdelighetene står visstnok fortsatt i kø i hylla: Både Banos, Sunda og Fleskepølse. Så nå er det bare å kaste seg over det. Det eneste som heldigvis ser ut til å ha avgått ved den komersielle døden er ananas-hapå. Det er jo litt å være glad for på en ellers grå dag! 0 Siter
laban Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Jeg vokste opp på 60-tallet da det fremdeles var måling og veiing av barn for å være sikre på at de _økte_ i vekt. Av alle ting har jeg spist mange meter med - fleskepølse. Er det noen som vet hva det er lenger? Jeg likte "det hvite" best. Dvs. omtrent rent fett. Tror jeg fikk margarin under også, altså skikkelig flesk på smør. Jeg så det igjen i en stor matvarebutikk på 80-tallet og kjøpte en liten stump av nostalgiske grunner. Det ble med den ene... 0 Siter
AAA Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Rødtopp var steingodt husker jeg at jeg syntes. :-) Blå boks med røde prikker på og rødt lokk. Noen som husker sjokonam? Det var snadder også. ;-) 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Jeg vokste opp på 60-tallet da det fremdeles var måling og veiing av barn for å være sikre på at de _økte_ i vekt. Av alle ting har jeg spist mange meter med - fleskepølse. Er det noen som vet hva det er lenger? Jeg likte "det hvite" best. Dvs. omtrent rent fett. Tror jeg fikk margarin under også, altså skikkelig flesk på smør. Jeg så det igjen i en stor matvarebutikk på 80-tallet og kjøpte en liten stump av nostalgiske grunner. Det ble med den ene... Og nå er det måling og veing av ungene for å sikre at de ikke øker for mye... Ikke rart de øker, forresten. Da jeg gikk på skolen hadde vi 15 t skole i uka som sjåringer, nå har sjuåringene hos oss 26 t skole i uka. Derav en eneste økt med gym hele uka. Og ekspertene skylder på dataspill? Tror flere må ta ansvar for vektøkninga, ja. 0 Siter
Shova Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Jeg vokste opp på 60-tallet da det fremdeles var måling og veiing av barn for å være sikre på at de _økte_ i vekt. Av alle ting har jeg spist mange meter med - fleskepølse. Er det noen som vet hva det er lenger? Jeg likte "det hvite" best. Dvs. omtrent rent fett. Tror jeg fikk margarin under også, altså skikkelig flesk på smør. Jeg så det igjen i en stor matvarebutikk på 80-tallet og kjøpte en liten stump av nostalgiske grunner. Det ble med den ene... Jeg likte også fleskepølse i små mengder en periode. Det er jo flesk og litt kjøtt den inneholder, så navnet er i det minste korrekt;) 0 Siter
Gjest hønse-Magda Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Vi hadde ikke noe sånt der jeg vokste opp. Vi fikk brød med saus og linsesuppe. Det ble jo akkurat det samme! Er du fra Pakistan? 0 Siter
Gjest hønse-Magda Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 I min tid hadde vi bare harskt hvalfett som pålegg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.