Gå til innhold

Bronkitt-antibiotika-p-piller

Anbefalte innlegg

Gjest Black Mambo

Var hos legen i går og fikk konstatert bronkitt. Dette gav han meg resept på antibiotika for.

Men så leser jeg nå at bronkitt nesten alltid forårsakes av et virus, og at antibiotikakur er utelukket da det ikke virker på virus.

Hvorfor fikk jeg det da? Burde jeg la være å ta det?

Jeg vil helst ikke ta medisiner som er unødvendige..

Antibiotikaen heter noe sånnt som Ery-Max Enterokaps.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31591-bronkitt-antibiotika-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bronkie

Og så lurte jeg jo på om antibiotika og p-piller (diane) er en uheldig kombinasjon?

Hei!

Tok du noen prøver da du var hos legen? Det er mulig å finne ut med en enkel blodprøve, ikke helt sikkert, men omtrent om det er størst sjanse for at det er virus eller bakterie som forårsaker din infeksjon. Ved virus pleier CRPen å være evt. kun litt forhøga. Er det bakterie kan den være ganske høg. Man kan også gjøre seg antagelser ved å se på farge på slimet som du hoster opp. Fikk du kanskje slike spm. hos legen?

Synes du skal ta den medisinen som legen din har forskrevet.

Kombinasjonen Diane og Ery-Max veit jeg ikke så mye om, har ikke hørt at det skal være farlig.

God bedring!

Gjest Black Mambo

Hei!

Tok du noen prøver da du var hos legen? Det er mulig å finne ut med en enkel blodprøve, ikke helt sikkert, men omtrent om det er størst sjanse for at det er virus eller bakterie som forårsaker din infeksjon. Ved virus pleier CRPen å være evt. kun litt forhøga. Er det bakterie kan den være ganske høg. Man kan også gjøre seg antagelser ved å se på farge på slimet som du hoster opp. Fikk du kanskje slike spm. hos legen?

Synes du skal ta den medisinen som legen din har forskrevet.

Kombinasjonen Diane og Ery-Max veit jeg ikke så mye om, har ikke hørt at det skal være farlig.

God bedring!

Tok ingen prøver, nei. Han bare foretok en slik "pust dypt inn og dypt ut" - stetoskop-lytt på ryggen min og konstaterte at det var "bronkittlyder" eller noget i den duren.

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o

Det er riktig at mante tilfeller av bronkitt skyldes virus. Legen kan et stykke på vei avgjøre om dette skyldes virus eller antibiotika, men i mange tilfeller blir det klinikken - dsv. sykehistorien og de funnene legen gjør ved undersøkelsen - som avgjør om legen vil skrive ut antibiotika eller ikke.

Ery-max går greit sammen med p-piller, men kan ha kvalme, til og med brekninger som bivirkning. I verste fall kan man da kaste opp p-pillen, og i så fall må kvinnen unngå samleie eller bruke annen prevensjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...