Gå til innhold

rehab/attføring/uføretrygd


gemini00

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har nå vært sykmeldt i 1,5 år, sykepengeperioden utløp 4. april d.å., og jeg er nå på 2.periode med aktiv sykmelding, uten at jeg er blitt noe bedre. Var hos reumatolog for snart 2 år siden som ga meg diagnosen "kroniske muskelsmerter tett opp til fibromyalgi" fordi jeg manglet noen punkter på full uttelling. Var til ny undersøkelse mandag og denne gang var diagnosen "fibromyalgi" da jeg hadde alle punktene + enda noen ekstra. I tillegg viste blodprøve som ble tatt for noen uker siden at jeg hadde høye urinsyreverdier i blodet, og legen min sa da at jeg hadde fått urinsyregikt i tillegg.

Det jeg lurer på er : Hvordan skal en aktiv sykmelding egentlig fungere ? Min arbeidsgiver har satt opp 3 faste arbeidsdager i uken (jeg har 50% stilling), med arbeidstid fra 0915 - 1330 de første 2-3 ukene, deretter fra 0915 - 1430 de neste 3-4, og de siste 4-5 ukene fra 0915 - 1530. Er det virkelig slik den skal tolkes ? Jeg kan jo ikke på forhånd vite at jeg disse 3 dagene er frisk nok til å gå på jobb ! Jeg har siden 2.periode startet (26.06.00), tvunget meg på jobb ved hjelp av smertestillende og har bare vært borte 2 dager inntil for 14 dager siden, da jeg var nødt til å kaste inn håndkle og si at jeg ikke klarte mer. (Denne perioden utløper 17.9.00.)

Jeg føler at jeg er tvunget til å akseptere disse punkter fordi jeg er redd for å miste jobben min, samtidig som jeg ser at smertene ikke er noe mindre enn da jeg ble sykmeldt for 1,5 år siden. Bedriftslegen har foreslått uføretrygd, men mitt dumme hode tror at jeg ikke er ferdig med arbeidslivet ennå. Samtidig vet jeg at å fortsette hos denne arbeidsgiveren ikke gir meg noen gleder ved å gå på jobb, samtidig er det vanskelig for en kvinne på min alder (snart 50) å få seg ny jobb, spesielt med en kronisk sykdom som vil gi mye fravær også i fremtiden.

Kan dere være så snill og gi meg noen tips om hvordan jeg skal forholde meg ? Hvilke rettigheter har jeg etter at min 2.periode på aktiv sykmelding er over ? Hva skjer hvis jeg ikke kan gå tilbake på jobb - hva slags inntekt får jeg mens jeg venter på at en eventuell uføresøknad blir behandlet ?

Håper på et snarlig svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

En fullstendig vurdering kan selvsagt ikke tas her, men noen tips:

Aktv sykmelding skal foregå på dine premisser, etter en avtale mellom deg og arbeisgiver. Du skal ikke "presse deg", og du skal heller ikke utføre ditt vanlige arbeid. Da skal du istedet har gradert sykmelding, f.eks 50%.

Poenget med aktiv sykmelding er at det ikke koster arbeidsgiver noe at du er på jobb, fordi dine lønnsutgifter dekkes av trygdeetaten mens han kan bruke pengene på å lønne en vikar.

Dersom det syndes mot dette punktet, kan du ta det opp med trygdekonto/lege.

Hva som er aktuelt kommer an på hva som er mulig å gjøre på arbeidsplassen, vil jeg tro. Som du sier, kvinner i 50-årene med fibromyalgi er dessverre ikke blandt de mest ettertraktede på arbeidsmarkedet. Så da kan du enten ende opp som en kasteball mellom aetat og trygdeetat, eller du kan få (evt.gradert) uførepensjon.

Jeg vil anbefale et tverrfaglig møte der man kan ha idedugnad om hva som passer for deg (du, lege, aetat, tr.ktr, og gjerne arbeidsgiver hvis ønskelig med bedriftsintern attføring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...