Gå til innhold

Hva skyldes kvalmen?

Anbefalte innlegg

missundercover

Jeg er en jente på 20 som er veldig plaget av kvalme. Jeg har tatt tre eller fire gastroskopier, hvor øsofagitt er påvist. Jeg ble også fortalt at jeg hadde spiserørsbrokk. Jeg ble først henvist til sykehus for operasjon av spiserørsbrokk. Der målte de pH og trykk, som visstnok var normalt. Nå har de gått tilbake på diagnosen, fordi de mener symptomene mine er for sterke. Har prøvd utallige syrenøytraliserende medikamenter, men det har ikke hatt noe effekt på kvalmen, det har bare lindret betennelsen i spiserøret. Det jeg lurer på, som ingen av legene mine har kunnet svare på er om de kan se brokket (magesekken er i klem i mellomgulvet)? eller om det bare er en anntakelse fra legens side? Jeg ble sendt til Rikshospitalet for en second opinion, og der sa de også at spiserørsbrokk var det nok ikke. Men de sa at det er et senter for kvalme i hjernen og at det muligens er noe galt der... Da jeg kom tilbake til denhenvisende lege, sa hun at hun ikke hadde noe tro på dette, og sendte meg derfor til psykolog i stedet. Jeg fortalt henne nemlig at jeg hadde hatt en traumatisk opplevelse i barndommen. Psykologen utrykte tvil på at dette var årsaken til min kvalme. Han var av den mening at siden de ikke hadde funnet årsaken til kvalmen, var det så enkelt for legen å bare si det var psykisk. Men hva gjør en stakkar nå? Jeg vet ikke hva jeg har krav på som pasient og hvordan jeg skal få løst dette problemet. Jeg føler meg som en kasteball i det norske helsevesen! Hva mener du er riktig å gjøre? Hva slags undesøkelser kan jeg forlange å få gjort? Hva kan denne kvalmen skyldes? Jeg har nå vært sykemeldt i et halvt år og har måttet kutte skolen. Nå ønsker jeg å bli kvitt denne kvalmen, så jeg kan fortsette på skolen fra høsten av igjen.

Må også legge til at jeg går på Zofran (får dette nå på blå resept) mot kvalmen.

Dette er nå mitt siste håp...fortell meg hva jeg skal gjøre!! Om ikke dette er en sak for DOL, så vet ikke jeg...!

Hilsen fortvilt kvalmepasient!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31613-hva-skyldes-kvalmen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o

Du har vært gjennom diverse grundige undersøkelser, så jeg skal naturligvis ikke overprøve Rikshospitalets eksperter på fordøyelsessykdommer.

Det er desverre ikke helt sjelden i medisinen at vi ikke kan komme til noen sikker konklusjon. Ofte er det den situasjonen pasienter havner i når de har et symptom, og det ikke blir funnet noe galt ved de undersøkelsene som blir gjort. I en del tilfeller kommer man ikke lenger enn at man kan utelukke en mengde sykdommer, men uten å kunne stille en sikker diagnose. Det er en mengde sykdommer som er utelukket gjennom de undersøkelsene som er gjort. Først og fremst må man utelukke farlige sykdommer som kreft og alvorlilge betennelsestilstander.

Av og til blir legene stående igjen med å konkludere med at det ikke er funnet noe farlig, men at de bare må gjette på en diagnose. F. eks. i ditt tilfelle - at det er noe i veien med kvalmesenteret i hjernen. En del slike diagnoser vil forbli gjetninger, fordi det ikke finnes gode metoder til å undersøke med.

Da ender man ofte opp med å behandle symptomene - i ditt tilfelle kvalmen. Det er neppe noen tilfredsstillende konklusjon, men du vet i det minste at det ikke er funnet alvorlig sykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31613-hva-skyldes-kvalmen/#findComment-124961
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...