Gå til innhold

Har jeg Betennelse i tarmen?

Anbefalte innlegg

Gjest Tutsie

Jeg er ei jente på 18 år som er bekymret for om jeg har en form for tarmsykdom. Faren min har ulceriøs colitt og jeg vet jo at det er en viss arvelighet i dette. Jeg har hele livet vært plaget med urolig mage, men synes plagene har økt. Da jeg leser om symptomene for betennelse ser jeg at det er blod i avføringen som skal være et sikkert tegn. Det har jeg aldri. jeg mest plaget på ettermiddagen , etter jeg har spist. Å spise lunsj, frokost går veldig greit. Men tunge må\ltider til middag gir mageknip og diare i flere tiner for meg. Jeg tåler fint å spise brødmat til middag, får ikke diare men det skjer aldri at jeg spiser på ettermiddagen uten at jeg må på do. Jeg bekymrer meg mye for dette , det er jo plagsomt. Jeg kvier meg for middag borte, spise ute sammen med venner etc. Vil jo ikke ha det slik. Kan det være mat allergi eller er det symptomer på betennlse i tarmen? Magen min "bråker" mye, rumler og jeg har ofte oppblåst mage. Spesielt etter brødmat på dagtid. Jeg har også avføring 2 ganger daglig som regel noen ganger mer. Jeg vil ikke oppsøke lege for dette, for min far opplevde en kraftig forverring etter han fikk medisiner for sin sykdom for ca 2 år siden. Han hadde ikke plager av sykdommen før i 30 års alderen, siden økte dette og han oppsøkte lege for 2 år siden og fikk en diagnose. han er 50 år nå. Han fikk så kraftig forverring at han gikk ned 7 kg og hadde konstant diare. Da han var på kontroll hadde betennelsen hisset seg opp og han fikk beskjed om at de antageligvis måtte legge ut tarmen. Han ble satt på store mengder prednison og var så svekket at han ikke kunne dra på jobb fordi han måtte konstant på toalettet. Etter råd fra en tante dro han til en homoøpat og begynnte med akupunktur og matveiledning. Han opplevde straks bedring og er i dag helt frisk. han spiser normalt, og går på do en gang om dagen som alle andre. etter dette tenker jo jeg selvfølgelig med frykt hva som skal skje med meg om jeg går til lege. Samtidig bekymrer magen min meg i og med at jeg skal dele leilighet og toalett med 5 andre studenter neste år. det er ikke gøy med slike plager. det er visse ting jeg har merket selv at magen min ikke er glad i og det er iskrem, kraftige kaker .. ellers er det vanskelig å avgjøre hva det er. Det er så forskjellig hva jeg får diere av, uansett er det rare at det ALLTID er på ettermiddag og kveld jeg er plaget. Kan jeg bruke akupunktur for mine plager? tror du jeg har en betennelse eller kan det være noe annet? dette plager meg voldsomt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31616-har-jeg-betennelse-i-tarmen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o

Det høres ut som du har irritable tykktarm, en vanlig, plagsom, men temmelig ufarlig tilstand.

Den er omtalt på Doktoronline flere ganger. Gå til søk-funksjonen og søk på "irritabel", så finner du en del stoff om denne plagen.

Det er også andre ting som kan gi lignende plager, f. eks. kan enkelte matvareallergier gi lignende symptomer.

Skal du ha en mer sikker diagnose må du nok til lege for undersøkelse.

Jeg kjenner ikke til om akupunktur kan hjelpe ved irritabel tykktarm.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...