Gå til innhold

hormonspiral+amming

Anbefalte innlegg

marin grense

Hei,

jeg fødte barn nr 2 for ca 2 mnd siden og er klar til å ta opp igjen seksuallivet! Jeg lurer på om det er trygt (med tanke på barnet)å bruke hormonspiral mens man ammer. I pakningsvedlegget heter det at det "synes usannsynlig" siden det er små hormonkonsentrasjoner. Er det tester/resultater på dette og hvis det usannsynelige likevel skulle få innvirkning hva slags påvirkning snakker man da om?

Jeg vet at man ikke bør bruke p-piller mens man ammer, men at enkelte bruker mini-piller. hvordan er hormonspiralen sammenlignet med dette?

Går det like greitt å sette inn en hormonspiral etter man har sluttet å amme sammenlignet med kort tid etter fødselen og før man har fått igjen mensen?

Som en opplysning kan jeg nevne at vi har brukt kondom tidligere da jeg ikke tåler p-piller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31685-hormonspiralamming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o

Hormonspiral inneholder et gestagen, et kvinnelig kjønnshormon. Dette er samme type hormon som man finner i minipiller.

Mengden av gestagen i blodet hos kviner som har innsatt hormonspiral er meget liten, og adskillig mindre enn hos kvinner som bruker minipille. Likevel anbefales minipille som prevensjon hos kvinner som ammer.

Forsiktigheten går nok på at getagener kan ha en viss mannlig (androgen) virkning. Ved museforsøk har man vist at fostere av hunmus kan utvikle seg i maskulin retning dersom musemor utsettes for store doser av gestagen. Men mengden gestagen disse musene blir utsatt for er meget, meget større enn det som kvinner med hormonspiral vil få.

Det er vansligvis ikke noe vanskelig å sette inn en spiral hos kvinner som har født barn, særlig er de første månedene etter en fødsel velegnet for spiralinnsetting. Spiral kan settes inn når livmoren har nådd sin vanlige størrelse igjen, dvs. etter 6 - 8 uker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31685-hormonspiralamming/#findComment-125131
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...