Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Melbilla

Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg har fått det for meg at du spiller piano og at du kanskje til og med er pianolærer?Stemmer det eller er jeg helt på viddene nå?

Min datter har spilt i piano i 8 år. For to år siden skiftet hun lærer etter at hun begynte å stagnere og øve mindre enn tidligere. Jeg betalte også 2000 i måneden for det og synes det ble litt bortkastet etterhvert når hun ble mindre interesert.

Hun fikk ny glød etter å ha skiftet lærer, men så ble det mindre øving igjen fordi venner og lekser og jobb ved siden av tok tok mye tid.

Nå har det snudd seg veldig. Hun er ivrigere på å øve enn noen gang og noe har skjedd med spillingen hennes i det siste. Mens hun tidligere virket stressa og raste over tangentene, har hun nå fått en ro over seg og spiller så vakkert og med en slik innlevelse at jeg får frysninger.

Så til spørsmålet: Hun sier hun har lyst til å begynne å gå på undervisning to ganger i uka.

Men selv om denne pianolæreren er billigere, kommer vi da opp i en sum på 3.200 kr. uka og det er mye. Veldig mye.

Har det noe for seg å gå 2 ganger i uka?

Det er veldig koselig med en flink pianospiller i huset og jeg synes det er så bra at hun har fått tilbake interessen, men hun skal jo ikke bruke dette til noe annet enn privatbruk, så jeg vet ikke hva vi bør gjøre her.

Hva mener du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316899-frosken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke musikkfaglig utdannelse, men det stemmer at jeg fra tid til annen har lært barn å spille piano. Bakgrunnen er kun at jeg selv spilte mye frem til jeg var ca 20 år gammel.

Etter min mening er det ingen grunn til å ha undervisning to ganger pr uke. Det er gjennom øvingen - og ikke primært undervisning - hun blir bedre, og såfremt hun ikke er oppe i godt over et par timers øving daglig, så har jeg vanskelig for å forstå at hun ikke har nok å jobbe med mellom hver time selv om det er minst 7 dager mellom timene.

Hva begrunner hun ønsket om hyppigere undervisning med? Og hvor mange timer øver hun daglig?

Da jeg gikk på vgs fikk jeg undervisning på Barrat Due, og der hadde vi musikkteoriundervisning en dag i uken, og spilletime en dag. Det hendte at vi i forkant av konserter hadde ekstraundervisning, og særlig hvis vi skulle spille noe for to klaverer eller firhendig, men ingen av de jeg kjente hadde spilleundervisning mer enn en gang ukentlig unntatt i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316899-frosken/#findComment-2602087
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Jeg har ikke musikkfaglig utdannelse, men det stemmer at jeg fra tid til annen har lært barn å spille piano. Bakgrunnen er kun at jeg selv spilte mye frem til jeg var ca 20 år gammel.

Etter min mening er det ingen grunn til å ha undervisning to ganger pr uke. Det er gjennom øvingen - og ikke primært undervisning - hun blir bedre, og såfremt hun ikke er oppe i godt over et par timers øving daglig, så har jeg vanskelig for å forstå at hun ikke har nok å jobbe med mellom hver time selv om det er minst 7 dager mellom timene.

Hva begrunner hun ønsket om hyppigere undervisning med? Og hvor mange timer øver hun daglig?

Da jeg gikk på vgs fikk jeg undervisning på Barrat Due, og der hadde vi musikkteoriundervisning en dag i uken, og spilletime en dag. Det hendte at vi i forkant av konserter hadde ekstraundervisning, og særlig hvis vi skulle spille noe for to klaverer eller firhendig, men ingen av de jeg kjente hadde spilleundervisning mer enn en gang ukentlig unntatt i slike tilfeller.

Hun begunner det bare med at hun har lyst til å bli flink. Ikke noe annet.

Ellers var det fint å høre din mening om dette. Blir fryktelig dyrt med 2 ganger i uka og nå vil den yngste begynne også.

Jeg vet ikke lenger hvor mange timer om dagen hun spiller. Har ikke oversikt. Da hun var yngre var det fast 1 time om dagen. Nå setter hun seg når hun har lyst, men jeg kan tenke meg at det er rundt 1 time om dagen nå også, da er det vel som du sier at hun har mer å hente på øving enn å gå til undervisning enda en gang i uka.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316899-frosken/#findComment-2602104
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...