kazandra Skrevet 17. juli 2001 Del Skrevet 17. juli 2001 ~~Hei~~ Jeg er seks uker på vei med mitt andre barn. Etter jeg ble gravid, men før jeg fant ut om svangerskapet, så var jeg hos lege siden jeg har følt meg litt småsyk de siste tre månedene. For tre år siden så ble jeg alvorlig syk av Mykoplasmainfeksjon i lungene som førte til både blodforgiftning og total nyresvikt. Det var så vidt jeg greidde meg. (Sykdommen hadde kommet altfor langt og feil diagnoser ble stilt). Da jeg var hos lege nå så fikk jeg sjekket om jeg hadde fått tilbake Mykoplasmainfeksjonen. Desverre så viste det seg å være tilfelle. I den forbindelse så fikk jeg tatt røngtenbilder av begge lungene. Dette skjedde i svangerskapsuke 3 - 4. Jeg fikk utskrevet en ti-dagerskur med Ery-Max som jeg nå er ferdig med. Det jeg lurer på er om fosteret kan ha tatt skade av røngtenstrålene? Etter det jeg har hørt så er vel uke 3-4 i et svangerskap en ganske sårbar tid for fosteret? Jeg lurer også på om selve sykdommen kan ha noen innvirkning? Jeg er veldig bekymret siden jeg ble så alvorlig syk for tre år siden. Dessuten så blir vel immunforsvaret nedsatt når man blir gravid. Kan det få innvirkning på min rekreasjon? Hvis det skulle gå så galt at ikke Ery-Max tar knekken på denne infeksjonen, hva vil skje med fosteret da? Sist jeg var syk så måtte jeg gjennomgå massiv intravenøs behandling med sterke og store doser med antibiotika. Vil et foster kunne tåle en slik behandling, eller må jeg da ta abort? Dette ble langt og ganske negativt, men jeg er temmelig skeptisk til å på nytt ha fått denne diagnosen med tanke på hvordan det var sist jeg ble syk. Desverre så er legekøene her jeg bor ufattelig lang så jeg kommer meg ikke til lege før på over en måned. Jeg er veldig takknemlig hvis noen kan svare meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31703-r%C3%B8ngten-mykoplasma-og-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o Skrevet 17. juli 2001 Del Skrevet 17. juli 2001 Jeg antar at du har ny time hos legen din for å kontrollere at du er blitt bra igjen av din mycoplasmainfeksjon. Erytromycin er et effektivt middel mot mycoplasma. Dersom du skulle ha andre antibiotika i store doser, så må man ta hensyn til at du er gravid. Noen antibiotika kan skade et foster, mens de fleste antibiotika også kan brukes hos gravide når det er en sterk grunn til å bruke dem. Moderne røntgenapparater produserer nokså lite stråler. Du har ganske sikkert fått på deg et solid blyforkle de bildet ble tatt, for å dekke livmoren og fosteret. Fosteret har således vært utsatt for en svært liten dose med stråler, det er meget lite sannsynlig at det har tatt skade. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31703-r%C3%B8ngten-mykoplasma-og-gravid/#findComment-125144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.