Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Håper inderlig noen kan svare meg på noen spørsmål. Jeg er gravid i uke 7 og har fått påvist gallestein. Hadde et gallesteinsanfall for ca. 2 uker siden. Dette gikk over av seg selv like etter at jeg hadde kommet inn på sykehuset. Siden jeg er gravid, vil de vente å se hvor mye plaget jeg er. Det er snakk om en mulig operasjon av galleblæren i uke 10-12.

Dette er 3. gang jeg er gravid på litt over et år. Har mistet to ganger, første gang i uke 17 og andre gang i uke 22. Begge gangene på grunn av for tidlig fostervannavgang. Dette har muligens skjedd på grunn av en infeksjon. Det jeg lurer på nå er hvor sikkert det er å la seg operere under svangerskapet? Er det noe jeg kan gjøre for ikke å få slike smerteanfall? Slik at operasjon kan vente til etter fødselen? Jeg vil jo nødig risikere noe nå som jeg er gravid igjen og med min bakgrunn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31739-operasjon-ved-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o

Til en viss grad kan du unngå smerteanfall ved å unngå fettrike måltider, men en del gallestensanfall kommer nokså uavhengig av hva man spiser.

Jeg vil ikke gi deg noe konkret råd om hva som er riktig. Om du skal opereres nå, eller vente til svangerskapet er over er en avveiningssak, som du og dine leger må avgjøre.

Generelt sett så er det mindre sjanser for komplikasjoner ved operasjon tidlig i svangerskapet, enn lenger ute. En operasjon medfører en viss risiko , men som regel vil en slik operasjon på gravide gå greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...