Gå til innhold

For gammel tørrgjær?


candyqueen_83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest en som baker innimellom

Akkurat gjær hadde jeg ikke giddi å gambla med, så kjedelig da hvis du har satt en deig å så hever den ikke pga at du har brukt for gammel gjær .... vet ikke hvordan det er med tørrgjær om datoen er så viktig der som når det gjelder vanlig gjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Akkurat gjær hadde jeg ikke giddi å gambla med, så kjedelig da hvis du har satt en deig å så hever den ikke pga at du har brukt for gammel gjær .... vet ikke hvordan det er med tørrgjær om datoen er så viktig der som når det gjelder vanlig gjær.

Jeg har fersk gjær nå, men vet ikke om jeg skal gidde å spare den andre til senere. Evt prøve med litt mer enn en pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Januar!?

Jeg er vanligvis ikke så nøye med om ting er gått litt over dato, men ville aldri brukt en tørrgjær fra januar! Neppe farlig, men utrolig kjedelig å sette en deig som bare må gå i søpla, da! Særlig på grunn av gjær som kanskje koster en femmer :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Januar!?

Jeg er vanligvis ikke så nøye med om ting er gått litt over dato, men ville aldri brukt en tørrgjær fra januar! Neppe farlig, men utrolig kjedelig å sette en deig som bare må gå i søpla, da! Særlig på grunn av gjær som kanskje koster en femmer :P.

Men hvis det er krise senere. Hehe.

Det er jo tørrvare så jeg tenker liksom at det ikke egentlig går ut på dato jeg da. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Da kan du ha den i en kopp og røre den ut i litt lunkent vann med en teskje sukker og la det stå litt. Da ser du om den funker. Kjipt å ødelegge hele baksten om den ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Da kan du ha den i en kopp og røre den ut i litt lunkent vann med en teskje sukker og la det stå litt. Da ser du om den funker. Kjipt å ødelegge hele baksten om den ikke funker.

Hva skal skje da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Da kan du ha den i en kopp og røre den ut i litt lunkent vann med en teskje sukker og la det stå litt. Da ser du om den funker. Kjipt å ødelegge hele baksten om den ikke funker.

Jeg testet med en pose jeg. Den este oppover hele koppen. Takk for tipset! Det skal jeg huske :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som baker innimellom

Jeg har fersk gjær nå, men vet ikke om jeg skal gidde å spare den andre til senere. Evt prøve med litt mer enn en pakke.

Hva taper du på å kaste den å heller kjøpe en ny reserverpakke som har en ok holdbarhetsdato ..... ???

Lite å gjøre idag :), derfor du måtte lage en tråd om gammel gjær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Hva taper du på å kaste den å heller kjøpe en ny reserverpakke som har en ok holdbarhetsdato ..... ???

Lite å gjøre idag :), derfor du måtte lage en tråd om gammel gjær?

Unnskyld da. Jeg lurte på om den kan brukes for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Jeg testet med en pose jeg. Den este oppover hele koppen. Takk for tipset! Det skal jeg huske :o)

Så bra! Jeg pleier alltid å gjøre det på den måten når jeg bruker tørrgjær, synes det gir best resultat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg skiller meg definitivt ut fra røkla i tråden, for jeg hadde ikke blunket over tanken på tørrgjær som har gått ut på dato;-)

Hehe. Jeg satt pakken inn i skapet igjen til senere jeg :o) Etter å ha testa den ene posen i en kopp vann :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe. Jeg satt pakken inn i skapet igjen til senere jeg :o) Etter å ha testa den ene posen i en kopp vann :o)

Når sant skal sies, så baker jeg sjelden "fiinbakst", da, men til en pizzabunn el brød går det fint. Er jeg i tvil om den gamle tørrgjæren, hiver jeg oppi to poser.

Det bakes ikke så mye, så jeg kan ikke basere meg på å ha for ferske varer....;-) Da blir det mye kjøpt & kast;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Når sant skal sies, så baker jeg sjelden "fiinbakst", da, men til en pizzabunn el brød går det fint. Er jeg i tvil om den gamle tørrgjæren, hiver jeg oppi to poser.

Det bakes ikke så mye, så jeg kan ikke basere meg på å ha for ferske varer....;-) Da blir det mye kjøpt & kast;-)

Ja, jeg må si meg enig i at jeg heller kan bruke den i pizzadeig f.eks, hvor det egentlig ikke er så nøye for å få et greit resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Jeg hadde ikke stussa et sekund på å bruke den. Er sikker på at den fungerer like fint som før den gikk ut på dato også. Men jeg er lite skeptisk når det gjelder tørrvarer som har overgått 'Best før...-dato. Og jeg er veldig skeptisk til ferskvarer som er utgått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...