Gå til innhold

Psykisk vannlating?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har prøvd å finne svar blant tidligere spm, men fant det desverre ikke!

Jeg er ei jente på 24 år som har et lite problem med vannlating. Hadde nyrebekkenbetennelse da jeg var lita, samt for et par år siden. I sommer, samt i fjor sommer, når jeg har liten tilgang til toalett i umiddelbar nærhet, får jeg en enormt trang til å ville tisse hele tiden. Må jeg på do, så må jeg virkelig på do. Men det er ikke alltid at jeg skjønner hvorfor blæra må tømme seg, den er jo ikke alltid full! For et par år siden ble jeg lagt inn på sykehus for å fjerne noen kjønnsvorter. Hadde sex før sårene hadde grodd helt, og lurer på om dette kan ha svekket muskulaturen? Jeg har sjekket det gamle trikset med å stoppe urinstrålen når jeg tisser, og det går forsåvidt greit. Det er bare det at jeg blir plutselig tissetrengt, og da må jeg konsentrere meg veldig for å holde igjen. Vel inne på do må jeg stå bøyd og knipe sammen og prøve å puste normalt for at det ikke skal renne før jeg vil. Har hatt det sånn i perioder innimellom. I fjor sommer var jeg hos legen for å sjekke om det var urinveisinfeksjon. Fikk beskjed om at han ikke fant noe som helst. Men han tilføyde, litt småflau, at han faktisk hadde anbefalt en annen kvinnelig pasient å gå med bare hvitt undertøy, da det kunne ha sammenheng med farget undertøy?! Er det noe i det? Jeg bruker forsåvidt både hvitt og svart undertøy.. Kan det ha noe med stoffet å gjøre?

Takk for at dere er her for å svare på spørsmål man går og grubler på, men som man ikke føler man gidder bry fastlegen med.. ( eller avtaleboka)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31747-psykisk-vannlating/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Jeg kjenner ikke til at fargestoffene (eller fargene i seg selv) har noen innvirkning på vannlatingstrangen. Har andre erfaringer med dette?

Jeg tror heller ikke du skal være redd for at sex tidlig etter behandling av kjønnsvorter har betydning for dette.

Det er ikke mulig å gi noen god forklaring på hvorfor du har unormalt sterk trang til å tømme blæren når det er praktisk vanskelig med toalett-tilgang. Det er viktig ikke alltid å gi etter for vannlatingstrangen med en gang den melder seg. Du må forsøke å holde igjen. Denne sterke trangen vil hos de aller fleste gå over om man holder igjen og kniper med bekkenbunnen - ofte må man sette seg ned. Det finnes medisiner som kan dempe unormalt sterk vannlatingstrang, men det virker vel litt drøyt å spise tabletter til stadighet - for så vidt jeg forstår har du vanligvis ikke problemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31747-psykisk-vannlating/#findComment-125864
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...