Gå til innhold

Ødem på albens utside?

Anbefalte innlegg

johnnybgoode
Skrevet

Mitt problem er at det har dannet seg en "pose"-lignende hevelse på utsiden av albueleddet (det området som har kontakt med bordplaten når man hviler hodet i hendene) for å si det litt banalt.Den venstre er svært opphovnet,og for mitt dilettantiske blikk ser det ut som,og føles som,et ødem.

Når jeg bøyer armen helt tilbake og huden er stram,er det et ca. 6-8 mm væskefylt segment mellom huden og utsiden av (albue)benet.Det smerter ikke,men er vel kanskje en anelse ømt.Problemet er at det ser ut til å øke litt fra dag til dag.Den høyre armen har så vidt begynt å vise tegn på det samme.Jeg er ikke fysisk aktiv og har heller ikke vært det på 18 måneder.For tre uker siden begynte jeg med å trene armhevinger og situps etter lang tid inaktiv,noe jeg gjennomfører hver dag,hittil altså ca 25 økter.Går også på 18 mg daglig buprenorfin (Subutex) i forb. med avvenningsterapi.Gikk tidligere på Metadon,men måtte seponere og gå over på Sbtx pga ødemer i legg og ankler,antagelig forårsaket av metadonet.Ødemene forsvant raskt etter at jeg gikk over på Subutex,noe jeg nå har gått på siden premio Mai 2001.

Min faste lege er på ferie,derfor håper jeg at dere kan gi meg et råd eller to.

På forhånd takk

Vennlig hilsen

johnnybgoode

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o
Skrevet

Jeg tror du har det som på medisinsk heter bursitt, en lett betennelse i slimposen som sitter mellom albuknoken og huden. Den kan bli irritert og hvne opp dersom man sitter mye og støtter albuen mot bordet. Av og til kan slimposen svulme opp uten påviselig ytre årsak.

Vanligvis behandles dette ved at legen setter inn en sprøyte og suger ut innholdet i blemmen. Ofte må man gå flere ganger og få tappet ut væske. Stort sett går bursitter tilbake av seg selv, men i noen tilfeller må man sprøyte inn et betennelseshemmende stoff for å få plagen til å gå tilbake.

johnnybgoode
Skrevet

Jeg tror du har det som på medisinsk heter bursitt, en lett betennelse i slimposen som sitter mellom albuknoken og huden. Den kan bli irritert og hvne opp dersom man sitter mye og støtter albuen mot bordet. Av og til kan slimposen svulme opp uten påviselig ytre årsak.

Vanligvis behandles dette ved at legen setter inn en sprøyte og suger ut innholdet i blemmen. Ofte må man gå flere ganger og få tappet ut væske. Stort sett går bursitter tilbake av seg selv, men i noen tilfeller må man sprøyte inn et betennelseshemmende stoff for å få plagen til å gå tilbake.

Til Dr. Winge:

Takker hjerteligst for hurtig respons;nå vet jeg ihvertfall hva jeg bør gjøre videre.Glimrende service dere har her,jeg hadde aldri forventet så kjapp tilbakemelding.Keep up that excellent work.

Hilsen Johnny F

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...