Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor like ved et vann som for tiden har blitt nedrent av såkalte Kanada-gjess.

Disse gjessene har spredd en bakterie jeg mener het Colie, og derfor står det et skilt ved badeplassen om at bading frarådes.

Jeg badet fra den andre siden av vannet der det ikke var noe skilt og svømte lykkelig uvitende om bakterien.

Neste gang jeg skulle svømme, svømte jeg med en kamerat. Denne gangen så vi skilte, men siden jeg ikke merket noe forrige gang antok vi at det gikk fint denne gangen også.

Vi merket at det var fryktelig mange fluer i det området hvor gjessene befant seg og jeg ble mye mer sliten av denne svømmeturen enn den første.

Dette var to dager siden og jeg har sovet dårlig etter denne svømmeturen. Det samme gjelder kameraten min. Jeg ligger våken i hvert fall en time eller to før jeg sovner, og jeg har våknet i løpet av natten begge nettene. Jeg har også vært veldig trøtt (ganske naturlig vil jeg tro) begge dagene.

Da jeg skulle trene i dag gikk treningen MYE dårligere enn vanlig. Jeg ble veldig fort sliten selv om jeg har trent hardere før enn det jeg gjør nå. Nå har jeg ingen skole å bli sliten av heller, så jeg finner ingen naturlig årsak til denne mangelen av energi. Det eneste måtte i så fall ha vært svømmeturen.

Jeg har ingen problemer med avføring eller fordøyelse annet enn at jeg har litt mer luft i magen enn vanlig.

Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31752-colie-bakterie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o

Det høres ikke ut som du er smittet med noen farlig tarmbakterie.

Coli-bakterier eller Escherichia coli, som den heter offisielt er den vanlige tarmbakterien som både fugler, dyr og mennesker har i tarmen. De aller fleste utgavene av denne bakterien er ufarlig, til og med meget nyttige, men det finnes varianter som kan gi kraftig tarmbetennelse, som i verste fall kan føre til høy feber, diarrhe og uttørking, slik at man må på sykehuset.

Det er en viss mulighet for å bli smittet av gjess som skiter i badevannet. Jeg vet ikke hvilke typer coli-bakterier som er påvist, og hvor farlige de eventuelt er. Du kan få vite mer om dette dersom du ringer smittevernlegen i din kommune, eller Næringsmiddeltilsynet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31752-colie-bakterie/#findComment-125247
Del på andre sider

Gjest Metal Man

Coli-bakterier eller Escherichia coli, som den heter offisielt er den vanlige tarmbakterien som både fugler, dyr og mennesker har i tarmen. De aller fleste utgavene av denne bakterien er ufarlig, til og med meget nyttige, men det finnes varianter som kan gi kraftig tarmbetennelse, som i verste fall kan føre til høy feber, diarrhe og uttørking, slik at man må på sykehuset.

Det er en viss mulighet for å bli smittet av gjess som skiter i badevannet. Jeg vet ikke hvilke typer coli-bakterier som er påvist, og hvor farlige de eventuelt er. Du kan få vite mer om dette dersom du ringer smittevernlegen i din kommune, eller Næringsmiddeltilsynet.

Kameraten min som var med meg og svømte den dagen har fått et problem nå i ettertid.

Han har plutselig blitt veldig sår i området rundt urinrøret, og når han klemmer på penishodet, så væsker det. Væsken er visstnok gulaktig og litt tyktflytende.

Kan dette ha noe med bakterien i badevannet å gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31752-colie-bakterie/#findComment-125563
Del på andre sider

Gjest Metal Man

Kameraten min som var med meg og svømte den dagen har fått et problem nå i ettertid.

Han har plutselig blitt veldig sår i området rundt urinrøret, og når han klemmer på penishodet, så væsker det. Væsken er visstnok gulaktig og litt tyktflytende.

Kan dette ha noe med bakterien i badevannet å gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31752-colie-bakterie/#findComment-125564
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...