Gå til innhold

magetrøbbel++

Anbefalte innlegg

Gjest nunnu
Skrevet

Jeg har vært plaget med skikkelig kvalme i over 2 mnd nå. Kan ha perioder på dagen der jeg er ganske bra, men så er det på`n igjen. Har også hatt diffuse magesmerter, pluss tendens til sure oppstøt, har fått Nexium, som hjelper mot DET, ihvertfall. Men kvalmen er det ingenting som hjelper på! Klarer ikke å se noe mønster i det med hva/hvor mye jeg spiser/drikker, stress osv. Det er heldigvis ikke så ofte at jeg kaster opp, men det plager meg VELDIG! Har tatt div blodprøver, som ikke viste annet enn høy senkning. Har vært til røntgen, men ikke fått resultat, skal til gastroskopi. Må også nevne at jeg har hatt bulimi i 15-16 år, men har vært nesten helt bra i over et år nå. Er også veldig trøtt og uopplagt, selv om jeg trener litt. Magesmertene er veldig diffuse, noen ganger føles det som om det kommer fra underlivet, noen ganger urinveiene, fordøyelsessystemet, andre ganger har jeg mer vondt i halsen!! Har vært sykmeldt i noen uker nå, men er SÅ LEI av å gå rundt på denne måten, og så blir jeg jo temmelig bekymret, da! Har spist veldig sunt i det siste, fått kick på grønnsaker og frukt og har ikke så lyst på "vanlig" mat, all fornuft tilsier at jeg burde gå ned i vekt, men der er det BOM STOPP! Er tilogmed fryktelig slapp og sulten, akkurat som om jeg spiser VELDIG lite, men det er ikke SÅ ille! Spiser normale mengder av veldig sunn mat, og likevel sulter jeg og går nesten opp i vekt... Har jeg ødelagt hele fordøyelsen min?? Jeg kjenner ikke igjen kroppen min i det hele tatt, hva er det som skjer???

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o
Skrevet

Jeg kan nok ikke gi deg noen diagnose. Kvalme som symptom er nokså uspesifikt - dvs. det er et symptom som finnes ved mange slags sykdommer i magen og fordøyelseskanalen. Man må derfor i mange tilfeller gjøre nokså mange undersøkelser før man har nok opplysninger til å stille en diagnose.

Du har høy senkningsprøve, dette kan tyde på en betennelse, men også høy senkning er et funn som er uspesifikt - det er noe man finner ved mange slags sykdommer.

Jeg vil tro du kunne ha nytte av kontakt med en dietetiker for å legge opp et matsett som du kan gå ned i vekt med, samtidig som du holder et sunt kosthold

Gjest nunnu
Skrevet

Jeg kan nok ikke gi deg noen diagnose. Kvalme som symptom er nokså uspesifikt - dvs. det er et symptom som finnes ved mange slags sykdommer i magen og fordøyelseskanalen. Man må derfor i mange tilfeller gjøre nokså mange undersøkelser før man har nok opplysninger til å stille en diagnose.

Du har høy senkningsprøve, dette kan tyde på en betennelse, men også høy senkning er et funn som er uspesifikt - det er noe man finner ved mange slags sykdommer.

Jeg vil tro du kunne ha nytte av kontakt med en dietetiker for å legge opp et matsett som du kan gå ned i vekt med, samtidig som du holder et sunt kosthold

Takk for svar.

Men jeg tror ikke jeg har NOEN nytte av å snakke med en dietiker, jeg har virkelig greie på kosthold, og VET hvordan jeg kan sette sammen kosten slik at jeg får i meg alt jeg trenger, og ikke for mye, og ikke for lite... Dessuten er jeg GLAD I sunn mat (også), så det er ikke noe problem.

Problemet er rett og slett at kroppen ikke reagerer som den skal! Jeg blir usannsynlig slapp og sulten, og LIKEVEL står vekten bom stille (eller kryper nesten oppover...)

Jeg har jo trent en del i det siste, har prioritert det i gode øyeblikk. Jeg vet at muskler veier mer enn fett, men SÅ stort utslag skal det vel ikke ha?

ENNÅ er jeg ikke noe SÆRLIG overvektig, men jeg er redd for å BLI uten grunn...

Det er ikke sikkert dette har med kvalmen og magesmertene å gjøre, for dette har vart endel lenger...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...