Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har astma og er gravid i 31.uke. I det siste har astmaplagene blitt betydelig verre, har det sammenheng med graviditeten? Hvor stor er risikoen for å få astmaanfall i forbindelse med fødselen? Må jeg ta kontakt med sykehuset ang evt hjelpemidler jeg kan komme til å trenge (f.eks. forstøverapparat)? Vanligvis bruker jeg Ventoline diskus morgen og Flutide og Serevent diskus morgen og kveld - vil det være tilstrekkelig med bruk av diskus i forbindelse med fødselen, eller trenger jeg f.eks. forstøverapparat i tillegg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31792-f%C3%B8dsel-og-astmaanfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er viktig at du forteller om dette på sykehuset du skal føde, i god tid før fødselen, slik at alt er klart til du kommer. Ta med deg det du har av akuttmedisiner, evt også forstøverapparat om du har det. I tillegg kommer du til å få tilgang til oksygen under fødselen. Jeg fikk dessuten epidural under den siste fødselen, pga astmaen. Epiduralen virket ikke som den var tenkt, men jeg var slett ikke tett i det hele tatt. Personlig tror jeg at det frigjøres så mye adrenalin under en fødsel at dette gir en positiv påvirkning av pusten. :o)

En annen fordel vi astmatikere har i forbindelse med fødsel, er at vi har ganske mye bra pusteteknikk inne, som vi er flink til å bruke, uten at vi nesten tenker på det. Det var kjempenyttig, og gjorde fødselsarbeidet utrolig mye lettere, slik at fødselen ble en utrolig flott opplevelse.

Lykke til! :o)

mvh

Wenke Lunde, Sykepleier

En tredel blir bedre av astma under graviditet, en tredel blir værre og en tredel blir som de var, grovt regnet. Du må si ifra på sykehuset at du har astma, og så vil alle forholdsregler bli tatt. Du kan være trygg på at dette kan de og at dette går bra. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...