Gå til innhold

Langvarig press på eggstokk etter eggløsning


Gjest Anna263

Anbefalte innlegg

Gjest Anna263

Hei, jeg er en jente på 26 år, jeg og min samboer har nettopp bestemt oss for å forsøke å få barn. Jeg har siden februar holdt oversikt over syklusene mine, og mens kommer veldig nøyaktig 20. hver måned. Opplever litt spotting mellom mens hver måned. Har i mange år brukt p-piller, men måtte slutte med disse for et par år siden da jeg plutselig begynte å blø hele tiden, og regnet med at dette skyldtes hormonene. Vi har endometriose i familien, og siden jeg alltid har hatt sterke menssmerter ble jeg sendt til innvendig ultralyd hos gynekolog for noen år siden. Da så han ingen endringer som skulle tilsi endometriose, men poengterte at tidlige forandringer ikke synes på ultralyd. Etter det har jeg ikke opplevd noen uvanlige smerter utenom menssmerter. Jeg hadde eggløsning for ca en uke siden, og kjente da de vanlige eggløsningssmertene på høyre side. Dette var den første måneden vi prøver på barn, så har prøvd litt ekstra denne måneden. Problemet var bare at smertene ikke gikk over, og nå - 6 dager etter er jeg fremdeles veldig øm på høyre side, ca der hvor eggstokken sitter. Det er ikke veldig vondt, men en murrende smerte som stråler ned i foten. Blir bedre når jeg ligger. Hva tror du dette kan være? Spotter forresten litt disse dager, men regner med dette kommer fra livmorhalsen pga hormonene rundt eggløsning. Det jeg er bekymret for er at eggstokken min skal være sammenvokst pga endometriose, og at et evt befruktet egg skal ha satt seg fast der og derfor gi smerter/ømhet. Vil man kunne kjenne dette så tidlig etter eggløsning? På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ditt problem er altså smerter på høyre side av underlivet som har vart i seks dager fra eggløsningen. Den mest nærliggende forklaring er at det i forbindelse med eggløsning har oppstått en blødning og at det har dannet seg en ’blodcyste’. Det vil gi seg etter hvert. Du kan forsøke NSAIDs for smerter (for eksempel Ibux). Hvis smertene fortsetter, bør du få en sjekk. Ultralyd vil kunne avsløre om det er en slik blodcyste til stede. Teorien om fastsittende egg tror jeg ikke på. Det er ikke større risiko for graviditet utenfor livmoren hos de som har endometriose.

Husk at de fruktbare dager er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før menstruasjonen. Hvis det ikke er inntrådt graviditet etter 12 måneders forsøk, kan dere henvises til gynekolog. Husk å spise folat. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ditt problem er altså smerter på høyre side av underlivet som har vart i seks dager fra eggløsningen. Den mest nærliggende forklaring er at det i forbindelse med eggløsning har oppstått en blødning og at det har dannet seg en ’blodcyste’. Det vil gi seg etter hvert. Du kan forsøke NSAIDs for smerter (for eksempel Ibux). Hvis smertene fortsetter, bør du få en sjekk. Ultralyd vil kunne avsløre om det er en slik blodcyste til stede. Teorien om fastsittende egg tror jeg ikke på. Det er ikke større risiko for graviditet utenfor livmoren hos de som har endometriose.

Husk at de fruktbare dager er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før menstruasjonen. Hvis det ikke er inntrådt graviditet etter 12 måneders forsøk, kan dere henvises til gynekolog. Husk å spise folat. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...