Gjest julie Skrevet 18. juli 2001 Skrevet 18. juli 2001 Hei Hei! Jeg er ei jente i tjueåra som lider litt av sosial angst. Jeg kan bli skikkelig kvalm og uvel,nervøs m.a.o,og kaster opp hvis jeg skal på fest/storselskap.Det er ei veldig vond følelse hver gang,og jeg orker ikke gå til psykolog.Det må bli siste utvei. Jeg lurer på om det går an å få noen beroligende tabletter e.l.reseptfritt? Tvilsomt kanskje.Men er det noen som har et godt tips?Noe annet "beroligende" middel? Hvis på resept,ville jeg ha prøvd noen som ikke er så sterke,bare noen som roer meg ned.Dvs.at jeg kanskje kunne ta et glass vin f.eks en time eller to etter inntak. Er det noen som vet noe om det?? Hadde vært kjempe å få svar=) Klem:) 0 Siter
Gjest nerve-vraket Skrevet 19. juli 2001 Skrevet 19. juli 2001 Jeg har også angst, særlig sosial angst. Jeg blir urolig, begynner å svette, får diaré, skjelver, osv. Jeg har ikke prøvd noen medikamenter ennå, men jeg vet at man får kjøpt et naturlegemiddel på helsekosten som heter "Valerina Dag". Det er et beroligende middel som skal virke mot stress og kanskje også angst. Det finnes "Valerina Natt" også... denne brukes som en svak sovemedisin og du kan jo bruke den hvis du gruer deg til en fest neste dag. Det jeg derimot har prøvd heter GABA. Dette er en pre-cursor til GHB, men er IKKE farlig! Det skal få den ekle angsten vekk slik at man blir mer modig. Jeg tok 5g (max anbefalt dose) og merket at jeg fikk en slags ro i kroppen, veldig god følelse! MEN... det er 2 ulemper med GABA (er forresten en aminosyre): 1.Den må tas på tom mage og du kan ikke spise eller drikke etterpå fordi det ødelegger effekten. 2.Man kan merke en svak prikking i huden, i tillegg til en svak tungpustenhet. Noen merker det bedre enn andre (JEG merket ingenting til dette). Jeg vet ikke om GABA er lovlig i Norge lenger, men det var å få kjøpt på helsekosten for 1år siden. Men... prøv "Valerina Dag" du! Er jo verdt et forsøk 0 Siter
Gjest julie Skrevet 19. juli 2001 Skrevet 19. juli 2001 Jeg har også angst, særlig sosial angst. Jeg blir urolig, begynner å svette, får diaré, skjelver, osv. Jeg har ikke prøvd noen medikamenter ennå, men jeg vet at man får kjøpt et naturlegemiddel på helsekosten som heter "Valerina Dag". Det er et beroligende middel som skal virke mot stress og kanskje også angst. Det finnes "Valerina Natt" også... denne brukes som en svak sovemedisin og du kan jo bruke den hvis du gruer deg til en fest neste dag. Det jeg derimot har prøvd heter GABA. Dette er en pre-cursor til GHB, men er IKKE farlig! Det skal få den ekle angsten vekk slik at man blir mer modig. Jeg tok 5g (max anbefalt dose) og merket at jeg fikk en slags ro i kroppen, veldig god følelse! MEN... det er 2 ulemper med GABA (er forresten en aminosyre): 1.Den må tas på tom mage og du kan ikke spise eller drikke etterpå fordi det ødelegger effekten. 2.Man kan merke en svak prikking i huden, i tillegg til en svak tungpustenhet. Noen merker det bedre enn andre (JEG merket ingenting til dette). Jeg vet ikke om GABA er lovlig i Norge lenger, men det var å få kjøpt på helsekosten for 1år siden. Men... prøv "Valerina Dag" du! Er jo verdt et forsøk Heia Ja,det skal jeg prøve,naturlegemiddelet.Må man ta det hver dag,altså virker det forebyggende? Eller virker det bra bare ved å ta det 1/2 dager i forveien?Gaba hopper jeg over i denne omgang. Takk for tipset! Vil gjerne ha flere av dere der ute. Klem 0 Siter
Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o Skrevet 19. juli 2001 Skrevet 19. juli 2001 Det finnes effektive midler mot angst, men de er på resept, du må altså gå til lege. Valeriana er en del brukt mot angst og uro, men dokumentasjonen er dårlig. Man vet lite om virkningsmåte, eventuelle bivirkninger og om det kan være uheldig å bruke sammen med andre legemidler eller naturmidler. Men - jeg tror ikke løsningen på et angstproblem er å ta et middel- verken naturmiddel eller legemiddel. Den beste løsningen her er som ellers i medisinen - forsøke å gjøre noe med årsaken. Da trenger du nok faglig hjelp - lege eller psykolog. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.