Gå til innhold

kan jeg bli smittet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper du har tid?

Jeg ser du har svart på liknende spørsmål tidligere, men jeg finner ikke svar på akkurat det jeg lurer på. Min nye kjæreste hadde et problem med sopp på penis for tre år siden. Han er redd for tilbakefall og smører seg ennå med canesten. Han sier det av og til klør og svir litt enda. Vil det si at han har sopp fortsatt, eller er han litt "hysterisk" som smører seg tre år senere? Jeg har aldri hatt sopp og vil nødig ha det nå heller. Kan jeg bli smittet av ham ved seksuell kontakt og hvilke råd har du i denne forbindelse? Han fortalte meg ikke om problemet selv. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet da han tok frem salven sin en kveld. Kan jeg regne med at jeg også får sopp nå? Hvorfor få noen sopp?

Hilsen fnole

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o
Skrevet

Underlivssopp er temmelig vanlig, helt ufarlig, men kan være plagsomt nok. Det kan smitte ved samleie, men sopp er utbredt over alt, blant annet har de fleste mennesker slik sopp i avføringen. Derfor er det ikke uvanlig at man får sopp tilsynelatende uten noen årsak.

Noen personer har mye lettere for å få plager av sopp enn andre. Hva som er grunnen til dette vet man ikke så mye om, men man vet at personer som har sukkersyke, som har nedsatt immunforsvar, eller bruker antibiotika har lett for å få sopp.

Canesten er effektivt, men tilbakefall er nokså vanlig. For de som har lett for å få sopp etter samleie, kan det være riktig å smøre seg med Canesten eller tilsvarende soppmiddel etter å ha hatt sex.

Overdreven vasking kan også gjøre at man lettere får sopp. Det kan være en fordel å bruke sur såpe, f. eks. Lactacyd til underlivsvask.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...