Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har nylig fått problemer med løs og pluttselig avføring. Har hatt det nå i tre uker, to-tre ganger for uken. Trodde først at det var noe jeg hadde spist, det gikk over etter tre dager. Uken etter, da jeg var på ferie i Sverige, og forøvrig hadde spist helt annen mat da enn uken før pga hotellopphold, fikk jeg det igjen. Var i en butikk da jeg plutselig kjente at jeg måtte på do, fikk så vidt tid til å springe over gaten, der det heldigvis var et ledig toalett. Det var ca. en halv time etter frokost. Dagen etter, hjemme igjen fra ferie, hadde jeg også løs mage, men deretter ikke før en uke senere. Når jeg kjenner at jeg må på do, da må jeg med en gang, kan ikke vente, og avføringen er veldig løs. Har ikke hatt slike problemer før. Nå lurer jeg på om det også kan være litt psykisk, da jeg har hatt problem med oppkast ved nervøsitet før. Jeg går mye og tenker på om jeg må på do og sånt, og det hemmer mine gjøremål. Tør ikke å dra noen steder i frykt for å få det igjen, og hvis jeg er nødt til å dra ved ett tidspunkt, så kjenner jeg det i magen med èn gang og må springe på do, så da mister jeg gjerne bussen o.l. Den dagen i Sverige var f.eks. preget av at vi skulle reise hjem, og jeg visste at jeg skulle sitte 10 timer i bilen uten toalett i nærheten. Men utpå dagen kom det seg, og vi reiste hjem, og slik pleier det å være. Etter ett eller to dobesøk er det bra igjen, men jeg går rundt og føler meg konstant uvel. Jeg har ikke så mye magesmerter, mest uvelhet, utenom rett før jeg må på do. Ønsker ikke å leve med dette. Har fått vite at min mor og søster har nesten det samme, og det hjelper ihvertfall ikke på psyken min. De har begge tatt gastroskopi uten at noe ble funnet.Jeg har ikke merket noe før, ikke engang under eksamenspresset som jeg hadde i slutten av juni. Kan det være etterdønninger av stress, sånn brå avslapping, endrede spisevaner o.l. fordi jeg har ferie og bare er hjemme? Kan det ha utviklet seg til å bli en ren psykisk plage? Kan det være noe galt med fordøyelsen min, da det oftest kommer en halv til en time etter et måltid? Som nevnt har det ikke vært noen sammenheng mellom hva jeg spiste de ulike gangene jeg ble dårlig. Tror ikke det kan være melkealergi, for under ferien drakk jeg ikke melk. Jeg gidder ikke å gå rundt med dette resten av livet, da må jeg jo dope med ned med vival bare jeg skal en tur på fotballkamp med mannen min, og det vil jeg ikke. Kan jo bli pillemisbruker av mindre. (Bruker vival før eksamen og andre ganger jeg er fryktelig nervøs, fordi jeg blir liggende og kaste opp og klarer ikke å komme meg avgårde til eksamenslokalet. Måtte for eksempel ta vival for å klare hjemreisen fra Sverige) Jeg er fast bestemt på å bli bedre, vet bare ikke hva som hjelper. Å begynne med studiene igjen kanskje? Ikke noe gøy, som tannlegestudent, å sitte med pasientene sine og plutselig måtte springe på do!

Håper dere kan gi meg noen råd,hjelpe meg på en eller annen måte. Ikke bare si at jeg må gå til legen min, for det kommer til å ta ukevis før jeg kommer til. Hva skal jeg isåfall gjøre i mellomtiden, noe jeg bør forsøke? Finnes det sederende legemidler som ikke er vanedannende?

Hilsen fortvilt og opprørt

Skrevet

Tenkte på en ting til: Siden kaffe kan gjøre en dårlig i magen og kan gi løs avføring, kan cola også det? Har drukket veldig mye cola i ferien, sikkert mer enn vanlig.

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o
Skrevet

Tenkte på en ting til: Siden kaffe kan gjøre en dårlig i magen og kan gi løs avføring, kan cola også det? Har drukket veldig mye cola i ferien, sikkert mer enn vanlig.

Det du beskriver høres mest sannsynlig ut som irritabel tykktarm.

Det kan imidlertid være andre tilstander eller magesykdommer også, så du bør nok til undersøkelse.

Å dempe angstsituasjoner med Vival er uheldig, det er bedre å forsøke å komme frem til årsaken til angsten og heller behandle den.

Du finner mer om irritabel tykktarm ved å gå inn i søkefunksjonen på Doktoronline, taste inn "irritabel" - der ligger det flere artikler om tilstanden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...