Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!! Jeg er ei jente på 24år som har etter mye undersøkelser funnet ut at jeg har reaktivering av kyssesyken og at jeg itillegg har CMV(cytomegalovirusinfeksjon). Siden jeg er nyutdannet sykepleier får jeg ikke lov å dra på jobb. Det jeg lurer på er:hva innebærer dette viruset egentlig? Hvordan har dette smittet? Og hvordan skal jeg forholde meg-smitter jeg alle menensker eller bare gravide? Det står i bøkene at det er ett herpesvirus, er dette noe seksuellt overførbart? Siden jeg også har kjæreste lurer jeg på om jeg smitter ved kyssing og samleie? Håper på raskt svar!!!!

Susanna

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31835-cmv-viruset/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Susanna

Det finnes noen artikler på Doktoronline. Gå inn i søk-funksjonen og tast inn "virus" eller "cmv", så finner du nærmere opplysninger.

Hei! Har lest det som sto på cmv-viruset, men ble ikke spesiellt klokere..Hvordan jeg kan ha blitt smittet, og om jeg smitter ved seksuell kontakt?Det sto at jeg kan smitte i flere år, er dette ett alvorlig virus?Hvilken forhondsregler bør jeg ta da, som ikke er gravid, men er sykepleier og har kjæreste!

Håper du vil svare meg

Susanna

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31835-cmv-viruset/#findComment-125467
Del på andre sider

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o

Hei! Har lest det som sto på cmv-viruset, men ble ikke spesiellt klokere..Hvordan jeg kan ha blitt smittet, og om jeg smitter ved seksuell kontakt?Det sto at jeg kan smitte i flere år, er dette ett alvorlig virus?Hvilken forhondsregler bør jeg ta da, som ikke er gravid, men er sykepleier og har kjæreste!

Håper du vil svare meg

Susanna

Viruset kan lgge latent i kroppen i lengre tid, og kan aktiveres ved svangerskap, eller ved tilstander som svekker immunsystemmet. CMV er årsak til ca 5% av alle tilfeller av mononukleose. Sykdommen kan skade fosteret og gi skade i nervesystemet.