Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!! Jeg er ei jente på 24år som har etter mye undersøkelser funnet ut at jeg har reaktivering av kyssesyken og at jeg itillegg har CMV(cytomegalovirusinfeksjon). Siden jeg er nyutdannet sykepleier får jeg ikke lov å dra på jobb. Det jeg lurer på er:hva innebærer dette viruset egentlig? Hvordan har dette smittet? Og hvordan skal jeg forholde meg-smitter jeg alle menensker eller bare gravide? Det står i bøkene at det er ett herpesvirus, er dette noe seksuellt overførbart? Siden jeg også har kjæreste lurer jeg på om jeg smitter ved kyssing og samleie? Håper på raskt svar!!!!

Susanna

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31835-cmv-viruset/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Susanna

Det finnes noen artikler på Doktoronline. Gå inn i søk-funksjonen og tast inn "virus" eller "cmv", så finner du nærmere opplysninger.

Hei! Har lest det som sto på cmv-viruset, men ble ikke spesiellt klokere..Hvordan jeg kan ha blitt smittet, og om jeg smitter ved seksuell kontakt?Det sto at jeg kan smitte i flere år, er dette ett alvorlig virus?Hvilken forhondsregler bør jeg ta da, som ikke er gravid, men er sykepleier og har kjæreste!

Håper du vil svare meg

Susanna

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31835-cmv-viruset/#findComment-125467
Del på andre sider

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o

Hei! Har lest det som sto på cmv-viruset, men ble ikke spesiellt klokere..Hvordan jeg kan ha blitt smittet, og om jeg smitter ved seksuell kontakt?Det sto at jeg kan smitte i flere år, er dette ett alvorlig virus?Hvilken forhondsregler bør jeg ta da, som ikke er gravid, men er sykepleier og har kjæreste!

Håper du vil svare meg

Susanna

Viruset kan lgge latent i kroppen i lengre tid, og kan aktiveres ved svangerskap, eller ved tilstander som svekker immunsystemmet. CMV er årsak til ca 5% av alle tilfeller av mononukleose. Sykdommen kan skade fosteret og gi skade i nervesystemet.

Imidlertid forløper de aller fleste tilfeller meget lett. Faktisk har 60% av befolkningen hatt dette viruset når de er 40 år.

SMV kan utskilles i urin, spytt, brystmelk, skjedesekret og sæd under aktiv sykdom, og dersom sykdommen reaktiveres.

Temmelig mange barn skiller ut virus, kanskje så mange som hvert 3. barn. Inkubasjonstiden er ca. 3 - 8 uker.

De alle fleste tilfeller av CMV gir ingen påvisbar sykdom i det hele tatt. Ved medfødt infeksjon kan det være alvorlige symptomer fra nervesystem, lunger og lever.

Man kan ikke beskytte seg fullstendig mot smitte, men man anbefaler vanlig hygiene, særlig håndvask. Dette gjelder særlig i barnehager, og de som har med gravide å gjøre, særlig dersom det finnes tilfeller av sykdommen i omgivelsene.

Det finnes ingen vaksine. Vanligvis behandles ikke denne sykdommen, men det finnes virusmidler som kan brukes, særlig hos personer som har nedsatt immunforsvar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31835-cmv-viruset/#findComment-125532
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...