Gå til innhold

Høyt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Kjære Doktor Online!

Jeg er en kvinne på 30 år som har noen spørsmål angående blodtrykk.

For noen år siden hadde jeg et blodtrykk på ca. 120/70.

Men de siste to månedene har jeg målt det to ganger til hhv. 120/90 og 120/95. Jeg hadde tenkt å starte med p-piller men er ikke sikker på om jeg tør. Må legge til at jeg i det siste har vært plaget med en del angst. Kan det stige så mye av bare angst og spenning?

Det ble ikke noe bedre av å få høre om dette høye trykket. Jeg røyker ikke, Trener noe og spiser ganske sunt; mye frukt, fisk og grønnsaker. Mamma går på medisiner for høyt blodtrykk.

Har tenkt mye på dette da en kamerat av meg har fått påvist feokromocytom som grunn til høyt blodtrykk. Er det en vanlig sykdom og er den veldig farlig? Har man andre symptomer i tillegg, og hvor mye for høyt er blodtrykket ved en slik sykdom?

Dette ble mange rare spørsmål, men håper du kan svare på dem alikevel. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31845-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o

Du har et blodtrykk som bare er litt over det ideelle, som er 120/80. Det er neppe noe i veien for å bruke p-pille, men du bør i så fall følges opp med blodtrykksmålinger, for å se om blodtrykket stiger. I så fall bør du heller forsøke annen prevensjon.

Tendens til høyt blodtrykk er nokså arvelig.

Blodtrykket er noe påvirkelig av angst og spenning, og varierer nokså meget fra tid til tid, og fra situasjon til situasjon. Det er derfor viktig å måle blodtrykket flere ganger før man kan si at en person virkelig har forhøyet blodtrykk.

Pheochromocytom er en svulst, som gir høyt blodtrykk, i noen tilfeller meget høyt blodtrykk. Det er imidlertid en meget, meget sjelden årsak. Sykdommen kan påvises ved hjelp av blodprøver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31845-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-125419
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...