Gå til innhold

Behandlig av livmorprolaps


Gjest Erika83

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 25. For 2 år siden fødte jeg en datter( indusert 23 dager etter termin, 4,9 kg) Etter dette fikk jeg cystocele og prolaps av livmor. Livmorhals ligger nå i plan med skjedeåpning når jeg står. Har vært hos et par gynekologer, som har sagt at for å gjøre noe med dette må jeg ha en operasjon. Denne operasjonen går ut på å klippe vekk mesteparten av livmorhalsen og å klippe vekk en trekant i fremre skjedevegg og sy kantene sammen. Etter dette vil jeg sannsynligvis ikke kunne få flere barn fikk jeg beskjed om. Når jeg spør om det ikke finnes andre måter å gjøre dette på får jeg til svar at det gjør det ikke. Men jeg har snakket med en gynekolog/kirurg i USA, og han sa at teknikken jeg har fått presentert av norske gynekologer er gammeldag og et unødvendig inngrep. Han mente at man heller bør bruke kikkehullskirurgi og forkorte/feste med noe kirurgisk "mesh"(?), for å løfte livmor tilbake til anatomisk korrekt posisjon. Og at dette er å foretrekke hos unge kvinner, som helst vil beholde livmoren. Utføres ikke denne type kirurgi i Norge, eller er det bare at de gynekologene jeg har vært hos ikke har vært oppdaterte på sitt fagfelt? Også lurte jeg på en ting til, hvis jeg blir gravid igjen, kan jeg få innvilget keisersnitt da? Siden det er fare for at prolapsen blir verre og jeg ender opp med at livmorhalsen ligger utenfor skjeden, noe som ville vært veldig psykisk belastende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...