Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette innlegget er sendt til både barnemedisinforum og allmennmedisin.

Jeg skal gi Zyrtec til min 5 år gamle datter. Vi fikk den hos legen fordi hun har hatt et relativt kraftig allergianfall i både øyne, nese og hals. Vi vet ikke spesifikt hva hun reagerer på, og fikk heller ingen ekstakt dosering.

På pakken står det at 1 tabl. skal gis til voksne eller barn over 12 år 1 gang daglig. Kan jeg gi henne en hel eller bør jeg halvere dagsdosen siden hun er så ung?

Kan jeg gi henne Zyrtec hver dag i sommer, eller skal jeg bare holde meg til perioder hvor hun har anfall/utbrudd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31856-zyrtec/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o

I følge Felleskatalogen - den offisielle veilederen for medikamenter som selges i Norge - er dosen for barn 6 - 12 år 1/2 tablett 2 ganger daglig, eventuelt 1 tablett daglig. Dvs. 1 tabl. i døgnet er litt i meste laget for en 5-åring. Imidlertid - det er mer størrelsen på barnet det går på enn alderen, så 1 tabl. kan være riktig dose for et barn på 5.

Imidlertid er Zyrtec et medikament med beskjedne bivirkninger, og det skulle ikke være så mye i veien for å la 5-åringen ha en tablett i døgnet. Den viktigste bivirkningen er søvnighet. Det kan til og med være en fordel, i hvert fall om kvelden og natten.

Ellers finnes Zyrtec også som mikstur, da er det lettere å gi nøyaktig dose til barn mindre enn 6 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31856-zyrtec/#findComment-125517
Del på andre sider

I følge Felleskatalogen - den offisielle veilederen for medikamenter som selges i Norge - er dosen for barn 6 - 12 år 1/2 tablett 2 ganger daglig, eventuelt 1 tablett daglig. Dvs. 1 tabl. i døgnet er litt i meste laget for en 5-åring. Imidlertid - det er mer størrelsen på barnet det går på enn alderen, så 1 tabl. kan være riktig dose for et barn på 5.

Imidlertid er Zyrtec et medikament med beskjedne bivirkninger, og det skulle ikke være så mye i veien for å la 5-åringen ha en tablett i døgnet. Den viktigste bivirkningen er søvnighet. Det kan til og med være en fordel, i hvert fall om kvelden og natten.

Ellers finnes Zyrtec også som mikstur, da er det lettere å gi nøyaktig dose til barn mindre enn 6 år.

Søvnighet ja ...

I går sa hun, klokken 19.30: neh.. jeg tror jeg går å legger meg, jeg *gjeeeeespe*. Natta.

Som du sier - en helt ok bivirkning :)

Takk for svaret, jeg har fått vite det jeg ønsket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31856-zyrtec/#findComment-125520
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...