Gå til innhold

Til legen: Gjentatte urinveisinfeksjoner

Anbefalte innlegg

Har det siste året, og mer enn det, vært plaget av stadige gjentatte urinveisinfeksjoner. Og siden jeg er gutt, så er dette visstnok noe som ikke skal skje. Har vært igjennom urografi, cystoskopi og ultralyd flere ganger, men alt ser bra ut.

Urologene på sykehuset konkluderte til slutt med at jeg hadde stor blærekapasitet og resturin. Under opplæring i RIK viste det seg at resturin var

Etter dette har jeg hatt to perioder à to-tre dager med knallrød urin (blod). Den siste nå.

Per dags dato har ingen urinprøver som er sendt til dyrkning vært positive. Alt ser ut til å være normalt, men allikevel får jeg plutselig og upåvirket stadig nye akutte urinveisinfeksjoner.

Jeg er derfor interessert i deres syn på hva dette kan være - for noe må det være. Jeg slår meg ikke til ro med at legene setter meg på 100mg Trimetoprim daglig for å holde infeksjonene borte, noe de har prøvd på før.

Har hørt snakk om noe som kalles blæretuberkulose, og at dette kan ha slike symptomer. Stemmer dette? Og kan det være noe slikt? Bør jeg be om å bli testet for dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31863-til-legen-gjentatte-urinveisinfeksjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Sannsynligheten for at tuberculose som er årsak til dette er liten. Blæretuberculose er en kronisk infeksjon. Men dersom du har grunn til å mistenke at du kan ha tuberculose, bør du ta dette opp med legen din så det kan undersøkes.

Men det må finnes en tilgrunnliggende årsak til at du får infeksjoner til stadighet. Dersom du ikke tømmer blæren helt, kan det disponere for infeksjoner. Resturinen trenger ikke være veldig stor for at det kan være disponerende faktor.

Av det du skriver, synes jeg at resturinen bør undersøkes flere ganger. Dersom forebyggende medisin ikke hindrer nye infeksjoner, kan selvkateterisering (RIK) være vel verd et forsøk over en tidsperiode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...