Gå til innhold

årebrokk

Anbefalte innlegg

Gjest cirkelin

Mannen min har etter mange år fått konstatert åreknute i pungen og vev som trykker på sædlederne. Han har nedsatt sædkvalitet, dvs. swim up testen er dårlig, legen mente det tydet på at sædcellene derfor var gammel og lite robust og hadde dårlig overlevelsesevne. Vi har vært gjennom to icsi forsøk etter mange år med barnløshet. Legen forespeiler nå en operasjon for problemet. Jeg lurer på 1. hvor mye kan sædcellekvalitet bedres ved en slik operasjon hvis åreknute er årsaken til dårlig kvalitet? 2. Hvis mannen min opereres, når kan han da få utløsning etter et slikt inngrep?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31873-%C3%A5rebrokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Mange menn har årknuter i pungen. Hos mange har dette ingen betydning, men det hos noen kan være med på å nedsette sædkvaliteten. Det er ikke helt klarlagt mekanismen for hvordan dette skjer, men sannligvis har det noe med at temperaturen i pungen blir noen grader høyere enn den bør være. Åreknutene klemmer ikke på sædlederne.

Noen kan få en dramatisk bedring av sædkvaliteten, mens det ikke hjelper noe hos andre - og dessverre kan vi ike på forhånd vite hvem det hjelper på.

Dere trenger ikke å vente med å samleie etter en slik operasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31873-%C3%A5rebrokk/#findComment-125860
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...